Succesvol studeren
We willen allemaal dat studenten op tijd hun diploma halen. Maar we zien ook studenten die het echt in zich hebben, maar toch vastlopen. Ze stoppen met de opleiding of ze doen er veel langer over. Wat kunnen wij doen om ervoor te zorgen dat zo min mogelijk studenten uitvallen of vertraging oplopen? Elke student een programma aanbieden dat voor hem te doen is: dat studeerbaar is.
Net als veel andere onderwijsinstellingen is Zuyd Hogeschool actief op het terrein van studeerbare curricula. Enkele jaren geleden ontstond er momentum binnen onze hogeschool voor een andere aanpak. Tot dan toe waren opleidingen binnen Zuyd vooral individueel bezig met maatregelen om studie-uitval en –vertraging te verminderen. Ondanks veel gedrevenheid resulteerde dat doorgaans niet in duurzame en aantoonbare verbeteringen.
De voortdurende landelijke discussie over rendementen en het feit dat studenten terecht steeds kritischer worden over hun onderwijs, deden ook een duit in het zakje. Ons College van Bestuur (CvB) heeft toen de keuze gemaakt niet verder te gaan met het bekostigen van projecten van afzonderlijke opleidingen. Het CvB wilde een programmatische aanpak en het lectoraat werd hierin betrokken en kreeg het verzoek om een onderwijskundige onderbouwing te formuleren. In de evaluatie van Marcel van der Klink en Miriam Goes-Daniels zijn de belangrijkste geleerde lessen te vinden.
Programma
Het programma Succesvol Studeren had als ambitie te zorgen dat alle bacheloropleidingen binnen Zuyd in 2020 beschikken over een duurzaam studeerbaar curriculum, met als effect dat minder studenten uitvallen en vertraging oplopen. De studeerbaarheid van het curriculum is duurzaam in de zin dat ook elke (volgende) curriculumherziening resulteert in een studeerbaar curriculum.
In het programma zijn we op zoek gegaan naar barrières in het curriculum die studenten verhinderen om succesvol te studeren. Bijvoorbeeld omdat er te veel toetsen zijn of omdat het curriculum te versnipperd is. Een studeerbaar curriculum zal niet alleen onze studenten ten goede komen, maar biedt ook mogelijkheden om de enorme werkdruk van docenten te verlichten. En om financiële ruimte te creëren, want elke student die uitvalt maakt dat we minder geld kunnen besteden aan ons onderwijs.
Ondersteuning
Opleidingen werden ondersteund bij het meer studeerbaar maken van het curriculum door on-the-job begeleiding door Zuydmedewerkers die speciaal hiervoor waren geselecteerd en opgeleid. Hierbij werd gebruik gemaakt van de sleutels voor een studeerbaar curriculum en het boek een ander hoe. In 2024 is daarnaast een document ‘Hulp bij uitval’ ontwikkeld waarin de sleutels zijn aangevuld met aandachtspunten vanuit aansluiting, studentbegeleiding en praktische voorbeelden uit de praktijk.
Doorontwikkeling
Opleidingen kunnen nog steeds ondersteuning krijgen bij het meer studeerbaar maken van het curriculum. Zij worden daarin begeleid door onderwijskundig begeleiders vanuit de dienst O&O. Neem contact op met de domeinonderwijskundige van jouw domein.