Minoren domein Business en Recht
-
Accountmanagement
Accountmanagers zijn nodig in bijna alle sectoren, profit én non-profit. In deze minor doe je de nieuwste kennis en kunde op over klanttypen, social media, netwerkmarketing, account-, sales- en customer relationship management (CRM). Met die bagage kun jij slim meedenken met de klanten (accounts) van je organisatie en hun adviseren over prestatieverbetering of kostenbesparing. Door jouw goede accountmanagement hoeft je organisatie niet op prijs te concurreren, maar bindt ze klanten aan zich op basis van partnership. Want jij wéét wat er speelt bij die klanten, waar kansen en bedreigingen liggen, hoe de besluitvorming gebeurt en welke concurrenten ertoe doen.
-
Brand management
Hoe sterker een merk, hoe meer het verkoopt. Een goede merkstrategie is dan ook enorm belangrijk voor bedrijven. Centraal in de minor Brand Management staat de merkstrategie. Met deze strategie profileert een organisatie haar producten, diensten of het bedrijf zelf onder een merknaam. Als dat goed gebeurt, resulteert dat in een sterk merk. Ontdek zelf hoe je de doelgroep van een merk in kaart brengt, hoe je het merk communiceert en neerzet bij die doelgroep. Door jouw goede brandmanagement zal de (duurzame) merkwaarde van het bedrijf toenemen. En dat zal zich vertalen in financiële en strategische voordelen. Top toch!
-
Business Analytics
Steeds meer organisaties maken de transitie naar een datagedreven organisatie. Je gaat leren hoe je een organisatie vanuit verschillende invalshoeken kunt bekijken: financieel, markt, interne processen, personeel. Elk van deze aspecten heeft zijn eigen soort gegevens en analysemogelijkheden. Je leert welke gegevens je nodig hebt, hoe je deze kunt samenvoegen, opschonen en visualiseren. Daarnaast leer je hoe je verbanden in deze data kunt ontdekken en hoe je de gegevens kunt modelleren zodat deze kunnen leiden tot voorspellingen over de toekomst. Dit stelt de organisatie in staat om betere bedrijfsbeslissingen te nemen. PLUS: het behalen van een Agile Scrum certificaat!
-
Digital Marketing & Social Media
Heb jij feeling voor de moderne marketingtools, zoals Social Analytics en Google Analytics? En wil je aan de slag met websites bouwen, apps ontwerpen, Facebook- en Instagram-marketing, professioneel bloggen en andere ‘spannende’ tools? Stap dan in deze minor en leer een strategisch online-mediaplan op te stellen. Hiermee help je bedrijven om de juiste platforms optimaal te gebruiken en gerichte actie te ondernemen op de gemeten effecten van hun online-aanwezigheid. Naast data-analyse en verdieping in nieuwe marketingvormen (influencers, apps, SEO/SEA) bouw je ook een eigen (fictief) bedrijf. Hiervoor ontwikkel je alle ondersteunende social media-platforms en creëer je alle content!
-
Doorstroomminor deel I & II (EN)
Directly on to the Master's in International Business or the Master's in Management of Learning at Maastricht University? You can if you take this minor in six months of your studies. You will attend lectures and tutorials and also organise your own meetings as a group. You will follow two modules. In part 1 you acquire research skills and gain insight into the academic world (research methods, statistics, science skills). In part 2 you will continue with statistics and deepen your knowledge of an elective (marketing, finance & accounting or strategy & organization). This minor (40-45 hours/week) is for go-getters!
-
E-commerce
Data en technologie, klantbehoeften en service, inkoop, verkoop en logistiek? Klinkt goed? Ontdek dan de ins en outs van de juiste e-commerce-strategie. Zo’n strategie is van belang nu zowel B2C- als B2B-klanten steeds meer gebruikmaken van online kanalen. Zij verwachten daarbij gemak, snelle levering en uitstekende service. Organisaties moeten hiertoe hun commerciële processen steeds meer digitaliseren. Deze ‘e-commerce’ biedt hun ook kansen (internationalisering, nieuwe afzetkanalen). In deze minor leer hoe je een sterke e-commerce-strategie kunt vormgeven, wat er zoal komt kijken bij e-fulfilment en hoe je CRM-data slim kunt inzetten om van je klanten loyale klanten te maken. Analyseer, formuleer en adviseer.
-
Financieel advies voor de student!
Binnenkort ga je ongetwijfeld een aantal belangrijke beslissingen nemen. Je hebt antwoord nodig op vragen als: Waar moet ik aan denken als ik op mezelf of samen ga wonen? Kan ik een hypotheek krijgen of ga ik huren? Welke verzekeringen heb ik nodig? Ga ik sparen of beleggen? En wat als ik ziek of werkeloos word? In deze praktijkgerichte minor maak je kennis met belangrijke (financiële) onderwerpen waar je als starter op de woning- en arbeidsmarkt mee te maken krijgt. Zodat je beter voorbereid bent op de volgende fase van je leven – zeker als je wilt gaan werken in de wereld van de financiële dienstverlening.
-
Innovatief Ondernemerschap
Deze minor is voor ondernemende studenten die hun creatieve ideeën willen omzetten in nieuwe kansen voor een opdrachtgever of werkgever. Je gaat een innovatievoorstel ontwerpen om de klant van morgen, maar ook die van overmorgen te bereiken via optimaal gebruiksgemak en te binden aan de organisatie. Daar is behoefte aan, nu 5G, AI en robotisering de wereld om ons heen steeds meer veranderen in een geautomatiseerde wereld. Daarnaast zorgen ook marktontwikkelingen voor nieuwe klantwensen en -behoeften. Als innovatieve en ondernemende student bouw je aan een wendbare organisatie die fricties wegneemt in het leven van klanten en die maatschappelijke meerwaarde biedt.
-
Innovating Business
Ben jij die creatieve denker die warmloopt voor innovatieve bedrijfs- en verdienmodellen? In deze minor kun je zeker je ei kwijt. Jouw leerdoelen: analyseren van marktbehoeften die om innovatieve oplossingen vragen; benoemen van de technologische ontwikkelingen die vernieuwende toepassingen mogelijk maken; ontdekken hoe je deze kennis kunt gebruiken om innovatieve oplossingen te ontwikkelen; de processen hiervoor opzetten en deze begeleiden. Jouw taak: een vernieuwende businesscase ontwikkelen om een innovatie succesvol op een markt brengen. Jouw uitdaging: een overtuigende ‘shark tank pitch’ houden om investeerders en partners mee te krijgen in je bedrijfsmodel.
-
Leiderschap in de 21e eeuw
Heb jij de ambitie om leidinggevende te worden? Of ben je een volger? Beide posities vragen tegenwoordig veel van je. De theorie, training en projectopdracht in deze minor versterken jouw effectiviteit als mens en professional. Creëer nieuwe bewustwording door jezelf af te vragen: wie ben ik, waar sta ik voor, wat denk, wil en doe ik? Deze reflectie helpt je om jouw kwaliteiten in te zetten om je eigen doelen en die van de organisatie te bereiken. In dit ‘nieuwe leiderschap’ neem je de leiding over je leven en werk, je communicatie en handelen. Met respect voor de ander houd je contact met wat voor jou belangrijk is. Als je zo werkt en leeft, ben je (je eigen) leider.
-
Leidinggeven & HRM
Zit leidinggeven en het omgaan met mensen je in het bloed? Dan is deze minor iets voor jou. Je krijgt inzicht in het operationele deel van leidinggeven (Management Informatie Systeem) en in leiderschap gericht op het runnen van de dagelijkse business. Je leert leidinggeven aan projecten (verbouwingen, uitrollen klantenkaart) en verandertrajecten (strategiewijzigingen) én je leert een persoonlijke leiderschapsstijl ontwikkelen. Als manager op locatie heb je immers deels een eigen inbreng bij het uitvoeren van het centraal bepaalde beleid van de organisatie waar je voor werkt. Ook doe je kennis op over HRM-tools. Denk aan gesprekstechnieken (motiveren, beoordelen) en het regelen van de in-, door- en uitstroom van mensen.
-
Neuromarketing en consumentengedrag
Over de psyche van de mens – en dus de consument – is veel bekend, maar veel ook niet. Het brein speelt in elk geval een grote rol in het gedrag van de consument. Wil jij weten hoe je daar als marketeer je voordeel mee kunt doen? Hoe je consumentengedrag bewust en onbewust kunt beïnvloeden? Dan is deze minor, waarin psychologie, sociologie, marketing en neuroscience samenkomen, iets voor jou. Je leert over emotieherkenning (facial action), aandacht en kijkgedrag (eyetracking) en beïnvloeding. Als neuromarketeer heb je kortom inzicht in gedrag en weet je wat je moet doen om dat (consumenten)gedrag effectiever te richten.
-
Toekomstgericht Leiderschap
Onze veranderende maatschappij, economie en technologie vragen om een andere manier van leidinggeven. In deze minor kom je in aanraking met een nieuwe kijk op organisaties, ondernemerschap en professioneel leidinggeven. Je gaat aan de slag met de nieuwste managementmethodes en krijgt inzicht in aspecten als leiderschap en authenticiteit, macht en gezag, invloed en ethiek, veranderen en sturen, motivatie en loyaliteit. Ook onderzoek je je eigen leiderschapsvaardigheden en analyseer je een organisatie en de stijl van leidinggeven. Je gaat na wat de effecten daarvan zijn, koppelt die aan je eigen inzichten en geeft advies.