Projecten
Lectoraat Sociale Integratie

Bestaanszekerheid in gemeente Roerdalen

In dit traject begeleiden en ondersteunen we de gemeente Roerdalen om een visie en meerjarige gemeenschapsopgave op het thema ‘bestaanszekerheid’ middels co-creatie vorm te geven.

Betrokken onderzoekers
Cindy Caanen (projectleiding)
Wim Goossens
Joost Weling

Samenwerkingspartners
Gemeente Roerdalen

Omschrijving
Het traject duurt circa 5 maanden. In deze periode werkt de gemeente Roerdalen in co-creatie met de gemeenschap toe naar een visie en meerjarige gemeenschapsopgave op het thema ‘bestaanszekerheid’. Onder gemeenschap verstaat de gemeente een netwerk van inwoners, ondernemers, professionele en vrijwilligersorganisaties en gemeente. Samen werken ze aan de opgave van de gemeenschap van alle dag en anticiperen ze op ontwikkelingen in de samenleving en het veld. Het Lectoraat Sociale Integratie begeleidt en ondersteunt de gemeente en haar samenwerkingspartners bij het transformatieproces en de aanpak van het thema ‘bestaanszekerheid’.

Doel en werkwijze
Het doel is tweeledig. Enerzijds komen tot een visie en een meerjarige gemeenschapsopgave op het thema ‘bestaanszekerheid’. Anderzijds scheppen we een omgeving waarin betrokkenen samen leren om op een andere manier naar maatschappelijke uitdagingen te kijken en er op nieuwe manieren in te handelen. Daarin zit de transformatieopgave en -proces van de samenwerking en werkwijze van de betrokken personen en organisaties.

De aanpak en werkwijze gaan uit van:

  • een cyclisch en iteratief proces dat de wijze waarop de gemeente en het (project-)team vanuit ‘samen doen’ en ‘opgavegericht werken’ weerspiegelt;
  • samenwerking op basis van gelijkwaardigheid, eigenaarschap en actieve inbreng van alle betrokkenen;
  • een proces, inhoud en leer-/ontwikkelaspecten die simultaan lopen en op elkaar inwerken;
  • principes van duurzaamheid en continuïteit die als rode draad door het hele traject lopen met ‘samen leren & reflecteren’ als belangrijk hulpmiddel.

De aanpak is vertaald naar twee lijnen (programma/inhoud en proces) die tijdens een viertal bijeenkomsten dwars door het programma lopen met oog voor vragen en aspecten die zich zowel boven als onder de waterspiegel afspelen.

Inbedding in het programma van het lectoraat Sociale Integratie
In dit traject komen de programmalijnen samen-leven en professioneel actorschap van het lectoraat samen. De gemeente boort de veerkracht van en onmacht in de samenleving aan om een maatschappelijk vraagstuk bij de kop te pakken. Hierbij wil zij een volgende stap zetten in haar transformatieproces waarbij de kennis van de samenleving meer dan nu toe wordt benut (denk aan ervaringskennis- en deskundigheid), de rolverdeling in gemeenschappelijke opgaven onder de loep wordt genomen en (principes van) interprofessionele samenwerking een verdiepend impuls krijgen. Dit alles om samen met de gemeenschap tot een passend(er) aanbod voor verschillende hulpvragen van inwoners van Roerdalen te komen.

Kortom, de gemeente ambieert om een responsieve overheid te zijn in een actieve samenleving. Maar hoe geef je dit vorm? Wat vraagt dit van iedereen? Zijn mensen en systemen hierop wel toegerust? En wat is er dan voor nodig?

De opgedane kennis van de leerateliers ‘Interprofessionaliteit’ en ‘Over leven in tweedeling en armoede’ van de Werkplaats Sociaal Domein Zuyd (WSD Zuyd) betrekken we bij dit traject. Tegelijkertijd doen we nieuwe ervaring en praktijkkennis op die we vervolgens weer breed kunnen delen met het netwerk van de WSD Zuyd.