Student Toneelacademie: binnen een week onderzoeksproject online
De maatregelen om het coronavirus in te dammen raakt iedereen. De kunstsector wordt extra hard getroffen door het annuleren van praktisch alle voorstellingen. Afstudeerder David Westera van de Toneelacademie kreeg ook te maken met tegenslag door de coronamaatregelen. Hij ging echter niet bij de pakken neer zitten, maar gebruikte zijn inventiviteit om dit nadeel in een voordeel om te buigen.
Boodschapper van de goden
Onderdeel van het afstudeerprogramma van studenten een de Toneelacademie is het uitvoeren van een onderzoeksproject. ‘Ik heb al veel verschillende scenario’s bedacht. Dat begon ongeveer een jaar geleden. Ik had een kostuum gemaakt gebaseerd op Hermes – boodschapper van de goden – dat ik wilde gebruiken in een performance over het verschil tussen er zijn en iemand zijn. Maar dat zag ik toch niet zitten. Het kostuum zag er te knullig uit. Aan de andere kant zag het kostuum er op foto’s wel tof uit. Daarom besloot ik een fotoserie te maken.’ En zo ontstonden de contouren voor KYREKEION; een fotoserie over de kwetsbaarheid van menselijk kunnen. Later schreef Westera de bijbehorende teksten. ‘Dan de presentatie. Ik wilde de tekst met de foto’s presenteren in een boek. Een oplage van één, zodat mensen naar het boek toe moesten komen’, legt Westera uit. Maar de coronamaatregelen doorkruisten dit plan. De ironie is dat proberen wat uiteindelijk niet lukt een terugkerend thema is in het werk van Westera. Het project KYREKEION heeft als ondertitel: een tevergeefse poging. Aanvankelijk leek zijn onderzoeksproject ook een vergeefse poging te worden.
Van boek naar website
Toch liet Westera het er niet bij zitten. Hij besloot KYREKEION online te presenteren. Binnen een week stampte hij de website uit de grond, waardoor het resultaat nu voor iedereen zichtbaar is. Daarmee is een deel van het probleem voor Westera opgelost: hij heeft zijn onderzoeksproject gepresenteerd. ‘Maar daarmee ben ik er nog niet. Naast het onderzoeksproject wilde ik twee voorstellingen en een lecture performance – een lezing over een bepaald onderwerp waarnaar de kunstenaar onderzoek gedaan heeft en dat verbindt aan de podiumkunstensector, red. – verzorgen. De lecture performance kun je met enige fantasie en improvisatie nog via een videoconference organiseren, maar voor de voorstellingen wordt dat een ander verhaal. Denk alleen al aan het samenspel, dat werkt op een scherm totaal anders’, aldus Westera.
Geruststellend
Docent en lector Peter Missotten begrijpt de lastige situatie, maar stelt de studenten gerust. ‘Het kernteam Performance van de Toneelacademie is over deze situatie in gesprek met de laatstejaarsstudenten. De online presentaties worden bijvoorbeeld mede als afstudeerproject beoordeeld. Het ziet er daarom niet naar uit dat afstudeerders dit jaar in het gedrang komen door de ontstane situatie.’ Concreet in het geval van David speelt ook mee dat hij twee grote stages heeft gelopen, waarmee hij aan de gestelde criteria kan voldoen.