Bijna half miljoen views YouTube-kanaal voor accountancystudenten
Het YouTube-kanaal van het lectoraat Future-proof Financial van Zuyd Hogeschool heeft een bijzondere mijlpaal bereikt. Waar het kanaal met online-lesinformatie voor accountancystudenten vorige week de 400.000e kijker wist te trekken, kwamen er deze week alweer 40.000 bezoekers bij en is het hard op weg naar een half miljoen views.
Begonnen in 2019 met ‘bijbel’ in accountancyland
Het YouTube-kanaal is begin 2019 opgezet door Martijn Zoet en Eric Mantelaars, respectievelijk lector en docent-onderzoeker Future-proof Financial. Op het kanaal worden filmpjes gedeeld, waarin verschillende onderwerpen belicht worden die voor accountancystudenten relevant zijn. De filmpjes gaan onder meer in op onderwerpen die betrekking hebben op de zogenaamde NV Cos (Nadere voorschriften controle- en overige standaarden, oftewel de ‘bijbel’ in accountancyland) en die in het landelijke examen aan bod komen. Mede om die reden trekken ze studenten van hogeronderwijsinstellingen door heel Nederland.
Filmpjes blijken steun voor studenten uit het hele land
Voor accountancystudenten blijken de filmpjes grote toegevoegde waarde te hebben omdat de filmpjes hen helpt bij de voorbereiding op hun examen, zo blijkt uit verschillende reacties. In tegenstelling tot andere opleidingen leggen accountancystudenten een landelijk en uniform examen af. Deze examens worden beoordeeld door docenten van andere hogescholen. Deze externe toets is onderdeel van de landelijke normen die voor de accountancyopleiding gelden. De stijgende populariteit van het YouTube-kanaal heeft inmiddels geleid tot diverse gastcolleges van Mantelaers en Zoet bij andere hogescholen. Zo hebben ze inmiddels lessen gegeven op Avans, Fontys en Hogeschool Utrecht.
Toenemend bereik door social media
Het lectoraat Future-proof Financial is erg actief op social media met als doel dat de kennis en expertise zo breed mogelijk verspreid worden onder de doelgroepen. Zo is er niet alleen een YouTube-kanaal maar wordt ook allerlei info verschaft via Instagram, LinkedIn, Substack en zelfs WhatsApp. “Wat wel geestig is om te zien, is dat de gemiddelde accountancystudent misschien net wat traditioneler is dan de gemiddelde Finance & Control-student. Dat zien wij terug in de bezoekers van de verschillende kanalen. Maar het belangrijkste is natuurlijk dat de online-lesinformatie kwalitatief niet alleen goed, maar ook aansprekend en laagdrempelig is. Wat dat betreft ben ik enorm trots dat we zoveel mensen weten te bereiken. Dus nu eerst op naar de half miljoen views, en dan naar de 1 miljoen views!”