We moeten onze studenten zoveel mogelijk stimuleren en helpen. Ze zijn onze toekomst.
Mark Steinbusch, directeur Studentzaken Zuyd Hogeschool: ‘Méér doen voor onze studenten’
Mark Steinbusch was bijna zijn hele werkzame leven manager en bestuurder in de zorgsector, maar midden in de coronapandemie kreeg hij de kans om het roer helemaal om te gooien. Hij werd docent bij de opleiding Facility Management van Zuyd Hogeschool in Heerlen. Door die ommezwaai kijkt hij terug op een ‘zeer leerzaam en inspirerend jaar’ voor de klas. De kans om vorig jaar september directeur van de dienst Studentzaken te worden kon hij niet negeren.
Hij vond het wel spannend, de overstap van bestuurder naar docent. ‘Toch een heel andere tak van sport, met veel nieuwe elementen, ook al heb ik ooit een jaartje les gegeven bij een opleiding voor verpleegkunde. Ik putte moed uit het gegeven dat ik regelmatig als leraar op de baan bij de plaatselijke tennisclub stond en daar goede feedback op kreeg, zelfs van mijn eigen vrouw.’
Iets nieuws
Het was ook zijn vrouw die in 2021 het beslissende duwtje gaf toen de job bij Zuyd voorbijkwam. ‘Ik was me eigenlijk nog aan het oriënteren op een baan, wist niet precies wat ik wilde. Iets nieuws in ieder geval, een misschien wel laatste mooi stap met de zestigste verjaardag in het verschiet. Toevallig liep ik een medewerker van de opleiding Facility Management tegen het lijf en die zei dat er altijd behoefte is aan gemotiveerde docenten. “Doen als je er zin in hebt!” zei mijn vrouw.’
Rijke bagage
En zo stond Mark Steinbusch in het nieuwe schooljaar voor de klas, net op het moment dat de scholen na de coronapiek weer open mochten. Met minimale onderwijservaring, maar wel met een rijke bagage als bestuurder en manager.
Na het gymnasium aan het Coriovallum College in Heerlen, de vervulling van de dienstplicht en een studie Gezondheidswetenschappen aan Universiteit Maastricht, werkte hij bij verschillende zorginstellingen waaronder het Integraal Kankercentrum Limburg. Van 2009 tot eind 2020 was hij als bestuurder verantwoordelijk voor Bevolkingsonderzoek Zuid. ‘Ik heb nog meegewerkt aan de totstandkoming van de landelijke organisatie ‘Bevolkingsonderzoek Nederland’, maar ik had geen trek in een verhuizing naar Utrecht. Mijn vrouw, onze dochter van 17 en ikzelf zijn geworteld in Zuid-Limburg. We wonen in Klimmen en daar gaan we liever niet weg.’
Nog meer betekenen voor studenten
Lang zat de in Landgraaf opgegroeide Mark niet thuis, ook al had hij als fervent wandelaar met zijn hond, windsurfer, tennisser en trotse bezitter van een groot zeeaquarium de handen vol. Het docentschap was net die nieuwe uitdaging waar hij op wachtte. Toch tekende hij een klein jaar later voor de functie directeur Studentzaken. ‘Het lesgeven gaf heel veel voldoening. Lesgeven is intensief, zeker weten, maar ik genoot van het contact met de studenten en collega’s. Tegelijk merkte ik dat ik mijn werkervaring als leidinggevende onvoldoende kon inzetten en zag ik de mentale gezondheid van studenten achteruit gaan. Door financiële problemen, corona, sociale druk. Ik wilde méér doen dan lesgeven. Als directeur Studentzaken kan ik dat. Behalve met administratieve taken zoals de inschrijvingen en uitschrijvingen en het regelen van buitenlandse stages, houden wij ons immers ook bezig met het welzijn van studenten. Zij kloppen bij ons aan met vragen en problemen. Ik denk echter dat we voor studenten nog meer kunnen betekenen dan we nu al doen.’
Academies beter ondersteunen
Waarmee Mark Steinbusch zijn huidige 30-koppige team met onder meer psychologen en decanen niet tekort wil doen. ‘Integendeel. Ik heb na mijn aantreden eerst met iedereen uitvoerig gesproken. Zonder uitzondering bevlogen en gemotiveerde mensen, die alles doen om de studenten te ondersteunen. Ik ben echter van mening dat we, naast de huidige uitvoerende taken, ook de academies beter moeten ondersteunen bij hun inspanningen op het gebied van welzijn, inclusie, sociale veiligheid én natuurlijk internationale uitwisseling. Daartoe zou de dienst Studentzaken ook zelf beleid moeten ontwikkelen en van daaruit steun aanbieden aan de academies en studenten.’
Grotere rol voor studenten
‘Daarom zijn we met het team druk aan de slag met een plan om onze dienstverlening verder te verbeteren. Op het gebied van veiligheid, inclusie en mentale gezondheid. Uitgangspunt is het sterker verbinden van de dienst met de verschillende academies, om van daaruit ook de samenwerking tussen de academies te faciliteren. Zuyd biedt meer dan dertig opleidingen aan en allemaal hebben ze min of meer hun eigen beleid op deze thema’s. Het zou goed zijn om meer ervaringen uit te wisselen, best practices te delen. Hoe, dat is een kwestie van uitwerking. Overigens zie ik daarbij ook een grotere rol weggelegd voor de studenten. Zij moeten meer kunnen meepraten over wat hen bezighoudt, waarin ze hulp nodig hebben.’
Studenten moeten kunnen meepraten over wat hen bezighoudt.
Onze toekomst
Amper anderhalf jaar werkzaam bij Zuyd voelt Mark Steinbusch zich helemaal op zijn plek. ‘Het onderwijs heeft me altijd getrokken. Zeker het hbo met studenten die meestal weten wat ze willen en werken aan hun toekomst. Daar wil ik graag een steentje aan bijdragen. We moeten ze zo veel mogelijk stimuleren en helpen, ze zijn ook onze toekomst. Kortom, motivatie genoeg om de rol van de dienst Studentzaken verder uit te bouwen ten dienste van de studenten van Zuyd.’
Portrettenreeks ‘Maak kennis met…’
Sinds begin 2022 is een aantal nieuwe directeuren en een nieuw lid van het College van Bestuur bij Zuyd Hogeschool gestart. Enkele van hen waren al werkzaam binnen Zuyd, een aantal zette de stap naar Zuyd vanuit een andere organisatie. In een reeks portretten maken we nader kennis met hen. En vragen we hoe het met ze gaat, hoe de eerste periode bevallen is, waar ze druk mee zijn geweest en wat hun toekomstplannen zijn.
Zo werken wij aan een duurzamere wereld
Bij Zuyd Hogeschool gonst het van de ideeën en initiatieven die bijdragen aan een duurzamere wereld. Met het programma Duurzaam Zuyd bieden we hieraan richting en ondersteuning. In dit programma geven wij onze duurzaamheidsambities vorm: we zorgen voor een integrale plaats van duurzaamheid in ons onderwijs, we verduurzamen onze bedrijfsvoering en we investeren in de vitaliteit van onze studenten en medewerkers. We zijn er nog niet, maar we werken hier iedere dag keihard aan. Op die manier zorgen we er als hbo-instelling voor dat onze studenten zich ontwikkelen tot goedopgeleide professionals. Professionals die de kennis en de vaardigheden hebben om vanuit hun vakgebied bij te dragen aan een duurzamere wereld.