Nieuws
Nieuws

Uniek in Nederland: studenten Commerciële Economie oefenen met speciaal ontwikkelde webshopsimulatietool

Wat is nu de impact op je omzet als je prijzen verhoogt? Of als je andere producten op je homepage plaatst? Of als je een product in de aanbieding doet? Hoe trek je mensen naar je website? Studenten Commerciële Economie (CE) van Zuyd Hogeschool kunnen voortaan experimenteren met talloze variabelen in een realistische simulatiewebshop. “We bootsen de beroepspraktijk van de CE’er na, met als voordeel dat wat in een stage níet kan, nu wel mogelijk is! Fouten maken mag en studenten leren spelenderwijs wat het effect is van bepaalde besluiten bij verschillende doelgroepen”, zegt Monique van Rooijen, docent en coördinator van de minor E-commerce. “Zo leiden we studenten op die vaardig zijn in de digitale marketingwereld.”

Het idee voor de simulatietool ontstond een kleine twee jaar geleden. Astrid Schiepers, opleidingsmanager CE vond dat studenten de mogelijkheid moesten krijgen om binnen een realistische, datarijke e-commerce omgeving (webshop) te leren en te experimenteren met scenario’s en acties. In haar ogen was dat onmisbaar bij een marketingopleiding met de focus op digitalisering. Zij betrok Robbert van Vleuten, coördinator van de leerlijn Digital, bij de plannen. Zij pleitten voor de ontwikkeling van een applicatie die uniek is voor hogescholen en waarmee CE zich zelfs landelijk op de kaart zou zetten. Het College van Bestuur gaf groen licht en dat luidde de start in van een intensief en spannend traject, waarvoor Zuyd de samenwerking zocht met softwarebedrijf Ivengi.

Complexe opdracht

Rick Heijkens, business manager bij Ivengi: “Zuyd wil koploper zijn op het gebied van e-commerce opleidingen. Het mooie is dat ik zelf student CE bij Zuyd ben geweest. Ik kan me dus goed verplaatsen in de student, in de leerdoelen en beschik over de juiste kennis en achtergrond. Het is ontzettend leuk om op deze manier weer bij Zuyd te zijn betrokken. Dat wil overigens niet zeggen dat het makkelijk was. Het was een hele complexe opdracht waarbij we alles vanaf nul moesten bedenken en ontwerpen. Samen met Robbert van Vleuten, Astrid Schiepers (opleidingsmanager) en Simone Schulz (extern adviseur) zijn we aan de slag gegaan om het idee technisch te vertalen. We zijn heel theoretisch begonnen, sparren met ideeën, dat mondde uit in Excel sheets met formules tot de eerste versie van de software. Vandaaruit is de huidige tool ontwikkeld, die momenteel in de lessen wordt gebruikt en getest.”

Studenten krijgen de kans hun eigen webshop te beheren en alle keuzes maken die een webshopbeheerder in het echt ook moet maken.

Monique van Rooijen
Docent en coördinator van de minor E-commerce

Consumentengedrag

Monique: “Studenten krijgen de kans hun eigen webshop te beheren en alle keuzes maken die een webshopbeheerder in het echt ook moet maken. De simulatiewebshop bevat heel veel data waarmee de studenten eindeloos kunnen oefenen. Ook wetenschappelijke theorieën over consumentengedrag zijn erin verwerkt, zodat de feedback naar studenten op bepaalde acties zo realistisch mogelijk is.” Vierdejaarsstudent Max van den Bongard die de webshop heeft getest, is eveneens enthousiast. “Natuurlijk hebben we eerder ook digitaal geoefend, bijvoorbeeld met het inrichten van een webshop. Het voordeel van de simulatiewebshop is dat die veel dieper gaat. Je kunt echt alle kanten op. Bij het testen heb ik een eigen omgeving gecreëerd, kleuren bepaald, logo’s en naam gekozen, producten geselecteerd, prijzen vastgesteld, kortom allerlei acties die nodig zijn. Heel erg leerzaam. Ik ben bijna klaar met mijn studie en kan alleen maar zeggen, jammer dat deze tool er niet eerder was.” Rick: “De feedback van studenten was erg nuttig. Op basis van hun opmerkingen is het design grondig verbeterd en ook is de software op enkele punten aangepast om nog beter aan te sluiten bij consumentengedrag en de verwachtingen van studenten.”

Vierdejaarsstudent Max van den Bongard: “Natuurlijk hebben we eerder ook digitaal geoefend, bijvoorbeeld met het inrichten van een webshop. Het voordeel van de simulatiewebshop is dat die veel dieper gaat. Je kunt echt alle kanten op.”

Verkoop boosten

Monique: “De tool legt verbinding tussen de theorie, praktische opdrachten en de digitale omgeving. Praktische opdrachten, wij noemen dat beroepsproducten zoals bijvoorbeeld een advertentiecampagne, een blog. Een SEO-optimalisatie kunnen wij als docent in de tool belonen met een omzet verhogen. We noemen dat ‘de verkoop boosten’. Alles is zichtbaar in dashboards waar de studenten bijvoorbeeld per dag hun weekomzet zien, het aantal bezoekers, op welke manier hun klanten op de site terecht zijn gekomen etc. In het leaderboard zien ze de stand ten opzichte van elkaar. Dat wakkert ook wel competitie aan, want niemand wil onderaan staan.” Rick: “De mogelijkheden zijn in principe eindeloos. In deze fase is er één webshop met honderd producten in de categorie sport. In september komt er al een tweede webshop met andere producten bij.” Monique: “De tool kan in alle vier de leerjaren worden gebruikt, de docent kan functionaliteiten aan- of uitzetten. Zo kunnen we studenten simpel laten beginnen en naarmate de studie vordert steeds complexere opdrachten laten uitvoeren, in een veilige omgeving.” “Fouten maken mag”, benadrukt Rick. Hij noemt het voorbeeld van een student die tijdens de les de verkoopprijs van alle toegevoegde producten per ongeluk op 0 euro had gezet. Na een dag hadden alle groepen een mooi resultaat en zij had 20.000 euro verlies. Het is natuurlijk wel fijn dat je zo’n fout in een leeromgeving maakt en niet tijdens een stage.”

Het is game-based, interactief en uitdagend. Om ervoor te zorgen dat studenten willen leren, moet je steeds nieuwe dingen blijven bedenken. Met deze tool loopt Zuyd in elk geval voorop.

Rick Heijkens
Business manager bij Ivengi

Uniek in Nederland

Op 7 juni is de opleiding geaudit door de e-academy van Thuiswinkel.org voor de certificering van de e-marketingopleiding, zowel voor bachelor als voor Associate degree).  De beoordeling was ‘Excellent’. Volgens de auditoren is de bachelor CE van Zuyd een van de twee beste opleidingen in het land. De inzet van data-science én de simulatietool dragen voor een belangrijk deel bij aan die hoge waardering.

“De tool is uniek in Nederland”, zegt Rick. “Andere hbo-opleidingen hebben al interesse getoond. Hetzelfde geldt voor mbo-opleidingen, zoals VISTA College. Hiervoor moeten we de tool wel aanpassen aan de leerdoelen van de mbo-student. Je kan dan denken aan het leren van praktische vaardigheden zoals klachtenafhandeling.” Voor Rick zit de toegevoegde waarde van de tool óók in de aansluiting bij de belevingswereld van de jonge generatie. “Het is game-based, interactief en uitdagend. Om ervoor te zorgen dat studenten willen leren, moet je steeds nieuwe dingen blijven bedenken. Met deze tool loopt Zuyd in elk geval voorop.”

Contact: ce@zuyd.nl