Ik stelde mijn eigen leerpad samen en koos wat bij mij past. Die mogelijkheid is er gewoon.
Eerste afgestudeerde flexibele deeltijdopleiding Social Work: ‘Nu kan ik het verschil maken’
Veronique Castermans (41) is de eerste afgestudeerde van de flexibele deeltijdopleiding Social Work. Een opleiding die ze voor een groot deel zelf heeft kunnen inrichten. Op 1 februari rondde ze de opleiding af. Cum laude. “Ik heb ervan genoten me helemaal onder te dompelen in de stof. Bijna jammer dat het voorbij is.” Veronique heeft de smaak van studeren wel te pakken. “Ik denk alweer aan een vervolgmaster in Utrecht, omdat ik het belangrijk vind te blijven leren.”
Veronique Castermans kijkt terug op een veelzijdige loopbaan. “Ik heb ruim 17 jaar ervaring als docent en manager/directeur van instituut Kosmos, dat is opgericht door mijn moeder. Instituut Kosmos richt zich op praktijkgericht onderwijs voor verzorgende beroepen. Vanuit maatschappelijke betrokkenheid werkten we samen met de gemeente Maastricht, onder meer op het gebied van re-integratie van jongeren uit de jeugdinrichting Cadier en Keer. In 2019 besloot ik dat het tijd was voor iets anders en heb ik de overstap gemaakt naar het gevangeniswezen. In Penitentiaire Inrichting Ter Peel – een vrouwengevangenis - ben ik aan de slag gegaan als groepswerker op een extra zorg-afdeling. Momenteel werk ik als casemanager detentie en re-integratie bij de gevangenis in Sittard. Hier werk ik samen met mannelijke gedetineerden aan duurzame gedragsverandering en re-integratiedoelen. Denk bijvoorbeeld aan beter leren communiceren, versterking van het sociaal netwerk, toeleiding tot de arbeidsmarkt etc.”
Eigen regie
“Omdat ik mezelf verder wilde ontwikkelen als groepswerker ben ik – met een mbo-diploma en na een bezoek aan de open dag van Social Work - in 2020 met de flexibele deeltijdopleiding gestart. Samen met 53 andere studenten. Het was natuurlijk coronatijd. Misschien geen fijne periode, tegelijkertijd boden alle sociale beperkingen mij de mogelijkheid me volledig op mijn studie te storten. Wel was ik blij dat de lessen na verloop van tijd fysiek in plaats van uitsluitend online plaatsvonden. De stof greep mij meteen. De boeken gingen mee tijdens de nachtdienst en het kwam regelmatig voor dat ik thuis nog eventjes twee uurtjes wilde studeren en er dan ’s avonds laat achter kwam dat ik vijf uur bezig was geweest. Het is een flexibele deeltijdopleiding en dat kun je echt letterlijk nemen. Je begint met twee verplichte startmodules. Daarna stel je je eigen leerpad samen. Je kiest wat past bij wat jij wilt leren. Ik heb gekozen voor een versneld traject en mijn eigen minor vormgegeven. Ik koos ervoor deze over methodische begeleiding bij kwaliteitswaarborging te laten gaan. Die ruimte is er gewoon. Ik kijk terug op een hele intensieve maar ook mooie en warme periode. De begeleiding en ondersteuning van docenten is heel persoonlijk. Iedereen is goed benaderbaar, niet alleen per mail maar ook face-to-face. Dat vond ik erg prettig. Ik voelde me veilig en vertrouwd, en vrij om de regie over mijn eigen opleiding te nemen. En met het vooruitzicht op mijn hbo-diploma kon ik in 2021 ook de stap zetten naar mijn huidige functie als casemanager, want daarvoor was een hbo-diploma vereist.”
Gegroeid als professional
De opleiding kijkt vanuit verschillende invalshoeken naar sociaal werk en is daardoor interessant voor een brede doelgroep. “Idealisme is mij thuis met de paplepel ingegoten. In de opleiding heb ik nog beter geleerd op te komen voor gelijkheid en rechtvaardigheid én geleerd hoe je mensen kunt verbinden en laten samenwerken. Je herkent signalen en behoeften en maakt patronen zichtbaar waardoor je in staat bent mensen in hun sociale omgeving te ondersteunen. Ik ben gegroeid als professional in het sociaal werk.”
Het verschil maken
In haar dagelijks werk plukt Veronique de vruchten van de studie. Zij beschrijft een voorbeeld van een gedetineerde die een lange straf uitzit en moet worden voorbereid op de re-integratie in de maatschappij. “Het is dan belangrijk om op de goede manier te communiceren en de juiste vragen te stellen, zodat hij op eigen kracht ontdekt wat hij wil met zijn leven en in staat is zijn gedrag duurzaam te veranderen. Deze man is in staat gebleken nieuwe levenskeuzes te maken. Hij heeft een baan gevonden in plaats van voor de makkelijke weg van een uitkering te kiezen. De opleiding heeft mij de handvaten gegeven om hier het verschil te kunnen maken. In mijn werk draait het om mensen weten te bereiken, verbinding kunnen maken, laten zien en voelen dat het anders kan.” Naast kennis heeft de opleiding Veronique een groot nieuw netwerk bezorgd. “Voor de opdrachten moet je het werkveld in; in gesprek gaan met organisaties en overheden waarmee jouw organisatie verbonden is. Ik denk dat mijn netwerk hierdoor wel verviervoudigd is. Leuk is dat ik inmiddels ook studenten Social Work begeleid tijdens hun stage in leerjaar drie.”
Door de opleiding is ook mijn netwerk groter geworden, ik denk wel verviervoudigd.
Scriptie met concrete aanbevelingen
Voor haar afstudeerscriptie heeft Veronique zich gestort op het verbeteren van de zorgtaak voor gedetineerden in combinatie met het beter uitdragen van de maatschappelijke opdracht van het gevangeniswezen. “Ik heb onderzocht wat de sterke en minder sterke kanten van onze organisatie zijn en hoe we medewerkers beter aan ons kunnen binden. Het mooie is dat mijn scriptie nieuwe inzichten en concrete aanbevelingen voor mijn werkgever heeft opgeleverd. Binnenkort sluit ik aan bij de Koersdag en mogelijk dat we vandaaruit met een werkgroep met de aanbevelingen aan de slag gaan.”
Je bent nooit te oud om te leren
Heeft Veronique nog een tip voor mensen die mogelijk overwegen met een deeltijdopleiding te starten. “Het is altijd een goed moment om te starten! Ik geloofde al in mezelf, maar na het succesvol afronden van deze studie nog veel meer. Alles is mogelijk; je bent nooit te oud, je bent slim genoeg en je krijgt er gegarandeerd veel energie en inspiratie voor terug.”
Zuyd gaat aanbod voor professionals uitbreiden
Zuyd biedt sinds enkele jaren een aantal flexibele deeltijdopleidingen aan voor volwassen professionals. Studenten die deze opleidingen volgen hebben keuzevrijheid in volgorde, thema’s en tempo. Ze stellen hun eigen leerpad samen op basis van hun leerdoel, vooropleiding, werkervaring, en interesses. “Het verhaal van Veronique is een uitstekend voorbeeld van wat wij professionals in de regio willen bieden”, aldus Maud Doveren, directeur van Zuyd Professional. “De mogelijkheid om je een leven lang te blijven ontwikkelen op een manier die past bij je werk en bij je leven. We zien een leven lang ontwikkelen als dé oplossing om volwassen professionals op een goede manier aangesloten te houden op de arbeidsmarkt, maar ook om je eigen ambities waar te maken.”
In de toekomst gaat Zuyd Professional daarom meer van dit soort opleidingen aanbieden. Ook in andere flexibele vormen, zoals losse modules of flexibele Associate Degree-opleidingen. “We zien dat de vraag naar onderwijs voor professionals flink stijgt. Onder andere door de krapte op de arbeidsmarkt en de veranderende vraag naar kennis en vaardigheden van werkenden. Samen met de arbeidsmarkt en met de opleidingen van Zuyd werken we aan het ontwikkelen van een breed onderwijsaanbod dat aansluit op de vraag van werkgevers en werknemers, en dat werken en leren naast elkaar mogelijk en haalbaar maakt. Die handschoen pakken wij graag op.”
Kijk voor meer informatie over Zuyd Professional en ons (flexibele) onderwijsaanbod voor professionals op www.zuydprofessional.nl. Hier staat ook meer informatie over de flexibele deeltijdopleiding Social Work.