Ik ben de hele dag bezig met totaal verschillende onderwerpen: social media, online marketing, sales, accountmanagement, inkoop, logistiek en leiderschap. Doordat je van alles iets meekrijgt ontdek je wat je het leukste vindt.
Commerciële Economie
Klant is koning! Tijdens de opleiding Commerciële Economie leren we je hoe je klanten ook echt het gevoel geeft dat ze koning zijn. Slimme verkooptechnieken en een uitgekiende socialmediacampagne zijn dan ideaal. Na 4 jaar is het feest. Dan ben je een commerciële allrounder. Als geen ander snap je dan hoe belangrijk een goed product en een sterk merk zijn.
- Locatie Sittard
- Duur 4 jaar, start in september
- Taal Nederlands
Wat leer je bij de opleiding Commerciële Economie?
In je eerste twee jaar bij Commerciële Economie zoomen we in op marketing, ondernemerschap, bedrijfseconomie, onderzoek en management. We leren je bijvoorbeeld hoe je een marktonderzoek doet, een ondernemingsplan schrijft en reclamecampagnes bedenkt.
Hoe ziet je week eruit?
Tijdens de Commerciële Economie opleiding verandert je rooster elk blok en zo’n blok duurt 10 weken. Gemiddeld heb je 12 tot 16 uur per week les en 4 uur werk je aan projecten. Dus je zit niet van ’s morgens tot ’s avonds alleen maar in de collegebanken. Tel hier je huiswerk en zelfstudie bij op en dan ben je zo’n 36 tot 40 uur per week met je opleiding Commerciële Economie bezig.
In de colleges gaan we met de theorie aan de slag. In kleine groepjes werken we aan projecten en oefenen we verkoopgesprekken of presenteren. Elk blok duiken we ook de praktijk in. Dat betekent dat we bijvoorbeeld een opdracht uitvoeren voor een bedrijf. Het echte werk dus! In een volgend blok loop je stage, geeft een gastspreker les of we bezoeken een bedrijf.
Minicollege
Tijdens zijn minicollege ontrafelt docent Menno Bakker binnen 15 minuten grote geheimen over de sneakermarkt. Menno verklapt waarom mensen zo gek zijn dat ze uren in de rij staan voor die ene sneaker. En hij vertelt waarom je voor het ene paar schoenen veel meer kunt vragen dan voor het andere. Als je vragen hebt, kun je Menno mailen.
Versneld je hbo-diploma Commerciële Economie halen
Als we het dan toch over verkooptechnieken hebben, wist jij dat je als vwo'er extra gas kunt geven? Onze speciale aanbieding: haal binnen 3 jaar je diploma! Als je de richting Marketing Management kiest, kun je de eerste 3 jaar binnen 2 jaar doorlopen. Jaar 3 bestaat uit een half jaar afstudeerstage en keuzevakken.
Kom proefstuderen
Om écht te kijken of de Hbo opleiding Commerciële Economie bevalt, nodigen we je van harte uit voor een dagje proefstuderen! Wil je alles nog even rustig nalezen, vraag dan onze brochure aan. Je kunt de brochure ook downloaden.
-
Collegegeld en overige kosten
Voor elk studiejaar van de studie Commerciële Economie betaal je collegegeld. Ook als je het hele jaar stage loopt. Goed om te weten: verder betaal je natuurlijk ook voor je boeken en ander studiemateriaal
-
Onderwijs- en examenregeling
In de onderwijs- en examenregeling (OER) vind je alles over Commerciële Economie, je begeleiding en hoe je wordt getoetst.
- Bekijk de actuele OER
-
Hoe beoordelen studenten Commerciële Economie?
En wat zijn je kansen op een baan? Kijk op Studiekeuze123 voor objectieve informatie gebaseerd op openbare, betrouwbare bronnen. En vergelijk de studie Commerciële Economie met het landelijk gemiddelde.
Studieopbouw
Het eerste jaar van de Commerciële Economie opleiding bestaat uit 4 blokken van 10 weken. Daarna werken we aan grotere projecten, volg je keuzevakken of loop je stage.
-
Jaar 1: oriënteren en vaardigheden leren
In jaar 1 van de opleiding Commerciële Economie leer je hoe je succesvol een onderneming start. We schrijven een marketingcommunicatieplan voor een merk en voeren een klantonderzoek uit voor een bedrijf uit de regio. Ook trainen we je professionele vaardigheden. Denk bijvoorbeeld aan rapporteren en presenteren, zakelijk communiceren in een vreemde taal, leidinggeven, motiveren en samenwerken. Veel studenten vinden bedrijfseconomie pittig, daarom geven we extra colleges voor dit vak aan iedereen die dat fijn vindt.
Vakken
Blok 1Blok 2Blok 3Blok 4-
MarketingcommunicatieJe leert welk instrument en welke boodschap bij welke doelgroep past.Blok 1Blok 2Blok 3Blok 4
-
ConsumentengedragJe leert over welke factoren meespelen wanneer jij, als consument, een aankoop doet.Blok 1Blok 2Blok 3Blok 4
-
ManagementvaardighedenBlok 1Blok 2Blok 3Blok 4
-
BedrijfseconomieJe leert hoe je bepaalde berekeningen kan maken die te maken hebben met de onderneming.Blok 1Blok 2Blok 3Blok 4
-
EthiekBlok 1Blok 2Blok 3Blok 4
-
NederlandsJe leert hoe je moet presenteren en hoe je voor je doelgroep kunt schrijven binnen een verschillende context.Blok 1Blok 2Blok 3Blok 4
-
RechtHoe gebruik je de regels van de wet en zorg je dat je aan de regels voldoet? Denk aan privacywetgeving en ondernemingsrecht.Blok 1Blok 2Blok 3Blok 4
-
SalesJe leert hoe je je kunt inleven in de klant.Blok 1Blok 2Blok 3Blok 4
-
VerkoopgesprekJe leert hoe je een verkoopgesprek kan voeren.Blok 1Blok 2Blok 3Blok 4
-
Commerciële calculatiesJe leert hoe je berekeningen kan maken die te maken hebben met een bedrijf.Blok 1Blok 2Blok 3Blok 4
-
MarketingJe leert wat marketing is en hoe je dat kan toepassen.Blok 1Blok 2Blok 3Blok 4
-
TrendwatchingJe leert hoe je trends kan signaleren, volgen, analyseren en hoe je hier op in kan spelen.Blok 1Blok 2Blok 3Blok 4
-
Business EnglishBlok 1Blok 2Blok 3Blok 4
-
Management en organisatieJe leert over organisatiestructuren, -culturen en leidinggevenBlok 1Blok 2Blok 3Blok 4
-
OndernemerschapBlok 1Blok 2Blok 3Blok 4
-
ProjectmanagementBlok 1Blok 2Blok 3Blok 4
-
ExcelBlok 1Blok 2Blok 3Blok 4
-
DigitalJe leert over het doen van digitaal onderzoek, het maken van digitale content die gedeeld kan worden op sociale media en aan digitale analyse-tools om een beter beeld te krijgen van de doelgroep.Blok 1Blok 2Blok 3Blok 4
-
Onderzoek en praktijkopdrachtIn dit blok leer je aan de slag te gaan met informatie, gestructureerd onderzoek doen en leer je wat social statistics zijn en hoe je deze kunt gebruiken binnen je praktijkopdrachtBlok 1Blok 2Blok 3Blok 4
-
StudieloopbaanbegeleidingBlok 1Blok 2Blok 3Blok 4
-
-
Jaar 2: The Student Company
In jaar 2 van Hbo Commerciële Economie start je met een paar medestudenten jullie eigen bedrijf. Bij deze ‘Student Company’ krijgen jullie hulp van een docent, accountant en bedrijfsbegeleider. In blok 3 en 4 staat ‘strategische internationale marketing’ centraal. Een hele mond vol.
Vakken
Blok 1Blok 2Blok 3Blok 4-
OndernemerschapBlok 1Blok 2Blok 3Blok 4
-
BedrijfsadministratieBlok 1Blok 2Blok 3Blok 4
-
BedrijfseconomieBlok 1Blok 2Blok 3Blok 4
-
Human Resource ManagementBlok 1Blok 2Blok 3Blok 4
-
MarketingcommunicatieBlok 1Blok 2Blok 3Blok 4
-
SalesBlok 1Blok 2Blok 3Blok 4
-
RechtBlok 1Blok 2Blok 3Blok 4
-
DigitalBlok 1Blok 2Blok 3Blok 4
-
Commerciële calculatiesBlok 1Blok 2Blok 3Blok 4
-
Strategische marketingBlok 1Blok 2Blok 3Blok 4
-
InternationaliseringBlok 1Blok 2Blok 3Blok 4
-
Onderzoek en praktijkopdrachtBlok 1Blok 2Blok 3Blok 4
-
StudieloopbaanbegeleidingBlok 1Blok 2Blok 3Blok 4
-
-
Jaar 3: stage en keuzevakken
Het is zover! Het eerste halfjaar loop je stage bij een bedrijf naar keuze. Dit betekent dat je een opdracht uitvoert voor je ‘nieuwe werkgever’. Het tweede halfjaar volg je keuzevakken. Wil je meer weten over communicatie of over accountmanagement? Of wil je een keuzevak volgen bij een andere opleiding van Zuyd of bij een andere hogeschool in Nederland of in het buitenland? Het kan allemaal met de opleiding Commerciële Economie.
-
Jaar 4: afstuderen
En dan zit de opleiding Commerciële Economie er bijna op. In het laatste jaar ga je afstuderen. Maar eerst werk je een halfjaar in groepjes voor een opdrachtgever. Daarna begint je afstudeerstage.
Afstudeerstage
Tijdens die laatste stage los jij een commercieel vraagstuk op voor een bedrijf. Misschien gaat het wel over de groeimogelijkheden van dat bedrijf of wat dacht je van een klanttevredenheidsonderzoek met een adviesrapport om de klantloyaliteit te verhogen. Het eindresultaat is een scriptie die je onderbouwt vanuit de praktijk én de theorie. Op de grote dag verdedig je je scriptie mondeling.
Master
Stel je wilt na je studie Commerciële Economie nog een master volgen bij Universiteit Maastricht. Door de juiste keuzevakken te doen in jaar 4, kun je na je afstuderen meteen starten bij de universiteit. Je hoeft geen toelatingsexamen of voorbereidend programma te doen.
Afstudeertitel
Na je afstuderen is je titel Bachelor of Science.
Toelatingseisen
-
Havo
Je wordt toegelaten met de profielen:
- Natuur en Techniek
- Natuur en Gezondheid
- Economie en Maatschappij
- Cultuur en Maatschappij
-
Vwo
Je wordt toegelaten met de profielen:
- Natuur en Techniek
- Natuur en Gezondheid
- Economie en Maatschappij
- Cultuur en Maatschappij
-
Mbo
Je mag starten met de opleiding als je een mbo-diploma niveau 4 hebt.
-
21+
Ben je ouder dan 21 jaar en heb je geen van de genoemde diploma's? Vraag dan een toelatingsassessment aan. Zo'n toelatingsassessment bestaat uit een schriftelijke toets en een gesprek. Onze collega Tanja Hermans legt jou graag de hele procedure uit en ze kan je ook meer vertellen over de kosten. Binnen 1 week na de test krijg je de uitslag.
Je toekomst
Wat kun je worden met Commerciële Economie? Oud-studenten van de opleiding Hbo Commerciële Economie beginnen vaak in een uitvoerende functie. Bijvoorbeeld als online marketeer, PR-assistent, marktonderzoeker, inkoper, accountmanager of assistent filiaalmanager. Afhankelijk van jouw dromen, groei je daarna door naar een managersfunctie. Maar je kunt ook je eigen bedrijf beginnen of je verder specialiseren.
Een paar beroepen op rij:
-
Online Marketeer
Je schrijft een pakkende tekst voor een mailing, zet een Facebookcampagne op of je zorgt dat een website bovenaan staat in Google. Je kunt alles op het gebied van digitale marketing. Met je sterke analytische skills verbeter je steeds je mailings, websites en social media.
-
Accountmanager
Als accountmanager ben je het gezicht van een organisatie. Je bent verantwoordelijk voor het relatiebeheer en het binnenhalen van nieuwe klanten. Een echte netwerker die met mensenkennis en communicatieve vaardigheden potentiële klanten overtuigt.
-
Inkoper
Jij bepaalt wat het bedrijf nodig heeft en zorgt voor de best mogelijke deal. Een goede relatie met leveranciers is belangrijk. Je combineert onderhandelen en strategisch inzicht met kennis van het product, de markt en de klant.
-
Communicatiemanager
Een communicatiemanager drukt een belangrijk stempel op het bedrijf. Als jij dit wordt, bepaal je wat, hoe en wanneer je communiceert. Bijvoorbeeld de aankondiging van een nieuw project of de introductie van een nieuw product. Ook weet je hoe je slecht-nieuws-berichten brengt. Je bent een taalliefhebber en een -criticus.
-
Marktonderzoeker
Als marktonderzoeker weet je precies wat je klant wil en of de markt wel zit te wachten op een bepaald product. Zijn klanten tevreden? Hoe populair is mijn merk? Allemaal vragen waar organisaties continu antwoord op zoeken en aan jou de eer om die antwoorden te vinden. Wat jou bijzonder maakt, is je sterk analytisch inzicht en doorzettingsvermogen. Een groot bedrijf, een reclamebureau of een marktonderzoekbureau wordt jouw werkplek.
-
Innovatiemanager
Bouwen aan de nieuwe plannen van een bedrijf. Dat doet een innovatiemanager. Van slimme ideeën naar nieuwe producten en diensten. Daarbij check je steeds of klanten hier ook op zitten te wachten. Om dit te doen, ben je sterk in het inrichten en managen van projecten. Oh ja, en niet onbelangrijk, je kunt goed met mensen omgaan!
-
Zelfstandig ondernemer
Maar we zijn er nog niet. Na de Commerciële Economie opleiding kun je ook je eigen zaak beginnen. Vooral als je originele ideeën hebt in combinatie met een flinke dosis doorzettingsvermogen en overtuigingskracht, is het zeker de moeite waard hierover na te denken. Zie je het al voor je? Je eigen webshop! Of je biedt een product of dienst waarmee je duidelijk anders bent dan andere bedrijven.
-
Filiaalmanager
Misschien weet jij precies hoe je een winkel runt. Met jouw natuurlijk leiderschap motiveer je jouw personeel om zoveel mogelijk te verkopen en klanten te werven. Voor een goed verkooppraatje draai jij je hand niet om. En daarbij ben je ook nog een kei in het oplossen van problemen. En natuurlijk weer die klant. Jij weet precies wat jouw klanten willen.
-
Fashionmanager
Een fashionmanager combineert commercieel talent met passie voor mode. Als dit je aanspreekt, hou je de trends in de gaten, weet je wat in is en hoe je klanten naar je winkel of webshop lokt met social media en internetadvertenties. Je bent een beetje een duizendpoot omdat je je bezighoudt met de inkoop, marketing, presentatie, administratie en aansturing van je personeel.
Doorstuderen
Ben je nog niet uitgestudeerd na je opleiding Commerciële Economie? Er zijn volop masters te volgen aan de Universiteit Maastricht.
Commerciële Economie
Ligne 1
6131 MT Sittard