Communication and Multimedia Design
CMD

Communication and Multimedia Design

Bij de opleiding Communication and Multimedia Design duiken we in de wereld van virtual reality, apps en websites. Je bedenkt bijvoorbeeld een app die studenten helpt bij het vinden van een kamer. Of je brengt geschiedenis tot leven met een museumgame. We gaan aan de slag met je creatieve en technische talent en maken creatieve oplossingen waarmee je organisaties en hun bezoekers helpt.

Topopleiding HBO Keuzegids 2025Topopleiding
Bij ons studeer je bij een topopleiding. Wij krijgen hoge cijfers van onze studenten in de Keuzegids Hbo 2025.

 

  • Locatie Maastricht
  • Duur 4 jaar, start in september
  • Taal Nederlands
De opleiding maakt deel uit van het Maastricht Institute of Arts. De nadruk binnen onze opleiding ligt op creativiteit en ontwerpdenken, iets minder op ict. 
Studenten leggen je uit wat de opleiding inhoudt
Over de opleiding

Dit leer je bij de CMD-opleiding

Bij ons word je digitaal ontwerper. Wij leren je hoe je originele visuele en interactieve producten maakt. Een goed product begint bij een goed idee. Daarom gaan we eerst uitzoeken wat de gebruiker nodig heeft. Wat werkt en wat niet? Daarna laat je je creatieve brein erop los en verzamelen we ideeën die we uitwerken tot 1 sterk concept. Hiermee gaan we aan de slag in de studio of werkplaats. Met de nieuwste software en tools maak je een testversie van je ontwerp. Dit prototype test je ook bij je doelgroep.

Hoe ziet je week eruit?

Je week bij CMD is heel afwisselend. We oefenen technische en ontwerpskills, zoals programmeren of werken met designsoftware. In de studio gaan we aan de slag met camera's, Virtual Reality en 3D-printers. Onderzoeksvaardigheden horen er ook bij: je ontdekt bijvoorbeeld hoe je gebruikerservaringen onderzoekt. In onze projectweken werk je alleen of in teams aan opdrachten voor echte opdrachtgevers. Ook besteden we aandacht aan presenteren, plannen, rapporteren en samenwerken.

Altijd hulp

Zeker in het eerste jaar moet je misschien nog even je draai vinden. Lukt het even niet, dan helpen we je graag. Op keuzemomenten denken we met je mee over de richting en onderwerpen die bij je passen. Uiteindelijk bepaal jij de koers van je CMD-opleiding, maar je hoeft het niet alleen te doen.

CMD Community

Studeren is meer dan met je neus in de boeken zitten. Wij vinden het belangrijk dat je je bij ons thuis voelt en organiseren daarom spelletjesavonden, kerstlunches, karaoke en nog veel meer.

  • Collegegeld en overige kosten

    Voor elk studiejaar dat je bij ons studeert, betaal je collegegeld. Ook als je in dat jaar alleen stage loopt. Je collegegeld is afhankelijk van je persoonlijke situatie en opleiding.  

    Naast het collegegeld moet je rekening houden met bijkomende kosten voor een laptop, software en eventueel ander studiemateriaal. Voor deze opleiding hoef je geen boeken aan te schaffen.

  • Onderwijs- en examenregeling

    In de onderwijs- en examenregeling (OER) vind je alle informatie over de inhoud van de opleiding, de begeleiding die je krijgt en de manier waarop de toetsing binnen de opleiding wordt geregeld. 

    • Bekijk de actuele OER
  • Studie in cijfers

    Wil je weten hoe huidige studenten deze opleiding beoordelen? En wat je kansen zijn op een baan? Bekijk dan de objectieve informatie gebaseerd op openbare, betrouwbare bronnen op Studiekeuze123. Hier kun je onze opleiding vergelijken met het landelijk gemiddelde. Bekijk de informatie over Communication and Multimedia Design

studieopbouw

Studieopbouw

Ieder jaar is opgebouwd uit vier blokken van tien weken. Binnen elk vak heb je afwisselend theorie- en praktijkles. Bekijk ook eens onze studiegids

  • Jaar 1

    Het hele eerste jaar volg je de vakken Design research en Multimedia technology. Dat is je basiskennis. Bij Design research leer je informatie zoeken, analyseren en in een goede vorm weergeven. Onderzoek doen is namelijk een essentieel onderdeel van ontwerpen.  Bij het vak Multimedia technology bedenk en ontwikkel je een website. Daarvoor leer je de basisfuncties van HTML en CSS en pas je deze technieken toe. Ook leer je de logica van programmeren en programmeertalen om daarmee aan de slag te gaan.  

    In verschillende vakken leer je dit eerste jaar onder andere om te gaan met een camera, zoals het standpunt, compositie en beeldbewerking. Je leert overtuigende teksten schrijven en een kernboodschap uit teksten halen. Ook leer je de principes van vormgeving voor een beeldscherm (webdesign) en grafische vormgeving. 

    In blok 1 tot en met 3 werk je individueel aan een opdracht. In blok 4 werk je aan een groepsopdracht: een workshop ‘Code & Tech for Kids’ voor leerlingen van groep 7/8 van de basisschool.

    Vakken

    Blok 1
    Blok 2
    Blok 3
    Blok 4
    • Design research
      Onderzoek doen is een essentieel onderdeel van ontwerpen. Een goed design inzicht in je communicatievraagstuk, in relevante ontwikkelingen, in de gebruiker en in oplossingen die al door anderen zijn bedacht. Je leert informatie te zoeken, analyseren en in een goede vorm, zowel voor jezelf als anderen, weer te geven.
      Blok 1
      Blok 2
      Blok 3
      Blok 4
    • Multimedia technology
      In deel 1 doorloop je alle stappen om een website te bedenken en ontwikkelen van een website. Je leert de basisfuncties van HTML en CSS en gaat zelf aan de slag om deze technieken toe te passen. In deel 2 leer je de principes en logica van programmeren en ga je aan de slag met programeertalen. In deel 3 ga je daar verder mee aan de slag.
      Blok 1
      Blok 2
      Blok 3
      Blok 4
    • Photography
      Je leert de werking van de camera, standpunt, beelduitsnede, compositie, beeldbewerking enz.
      Blok 1
      Blok 2
      Blok 3
      Blok 4
    • Writing skills
      Je oefent om de kernboodschap uit teksten te halen. Ook leer je overtuigende teksten te schrijven, krijg je formuleringsadviezen en leer je aan welke voorwaarden online copywriting moet voldoen, want niet alleen vindbaarheid maar ook structuur spelen daarin een grote rol.
      Blok 1
      Blok 2
      Blok 3
      Blok 4
    • Visual design
      Je leert de principes van vormgeving voor het beeldscherm (webdesign) en grafische vormgeving waarin beeldaspecten als kleur, compositie, ritme, vorm en typgrafie worden behandeld. Daarna leer je alles over de visuals van een app.
      Blok 1
      Blok 2
      Blok 3
      Blok 4
    • User centered design
      Dit is een ontwerpfilosofie die vorm, betekenis, functie, gebruiksgemak en –beleving van nieuwe en innovatieve producten bevordert.
      Blok 1
      Blok 2
      Blok 3
      Blok 4
    • Audiovisual design
      Je leert te experimenteren met kleurgebruik, licht, beweging, ritme enz. Je maakt een experimentele film waarin je de basiselementen van AV op jouw eigen wijze laat zien. Daarna leer je interviewtechniek en scriptschrijven.
      Blok 1
      Blok 2
      Blok 3
      Blok 4
    • Design exploration
      Programmeren is niet alleen een kunde, het kan ook kunst zijn. In dit vak gaan we ‘kunst’ maken. Generative Art, om precies te zijn. Kunst gebaseerd op algoritmes, wiskundige formules en regels. Analoog óf digitaal.
      Blok 1
      Blok 2
      Blok 3
      Blok 4
    • Design practice
      Je ontwikkelt in een team een workshop ‘Code & Tech for Kids’ voor leerlingen van groep 7/8 van de basisschool.
      Blok 1
      Blok 2
      Blok 3
      Blok 4
  • Jaar 2

    In de eerste helft van het tweede jaar maak je kennis met de studierichtingen:

    • Interaction Design
      In hoor- en werkcolleges en aan de hand van een case leer je hoe je een prototype ontwikkelt voor een interactieve applicatie. Daar komt heel wat bij kijken. Interaction design heeft dan ook raakvlakken met andere vakgebieden, zoals human computer interaction, psychologie, ergonomie, vormgeving, interface design en marketing.
    • Multimedia Design
      Je analyseert en verwerkt informatie uit verschillende bronnen in een multimedia story: een op web-technologie gebaseerd interactief verhaal. Je volgt ondersteunende vakken als:
      • storytelling: hoe bouw je een verhaal op en hoe vertel je, gebruikmakend van verschillende media, een interactief verhaal
      • documentary: hoe kun je met behulp van video een samenhangend verhaal vertellen?
      • HTML5: hoe kun je door middel van web-technologie een multimedia story bouwen?

    De tweede helft van het jaar bestaat uit:

    • Skills training: motion design skills, interface design, scripting en data visualisatie.
    • Stagevoorbereiding: je gaat op zoek naar je ideale stagebedrijf, je maakt een persoonlijk ontwikkelingsplan, je leert jezelf presenteren via een online portfolio, sollicitatiebrief en elevator pitch.
    • Design research: je leert methoden van onderzoek en hoe deze te gebruiken in de praktijk.
    • Business: strategie, business modellen, finance, creatief ondernemerschap en personal branding.
    • Society & media
    • Project
  • Jaar 3

    Het eerste half jaar loop je stage bij een bedrijf. Naast een aantal verplichte vakken kun je verschillende keuzevakken volgen. In elk keuzevak krijg je theorie en vervolgens pas je die toe in oplossingen in de vorm van prototypen, adviezen, analyses en ontwerpen.

    Keuzevakken:

    • Game design
    • Graphic design
    • Crossmedia promotion
    • Interfacing tomorrow
    • Installation design
    • The narrative
    • Visual reporter
    • Immersive design
    • Education and media
  • Jaar 4

    In de eerste helft van het vierde jaar kun je keuzevakken volgen. Je kunt kiezen uit dezelfde vakken als in jaar 3:

    • Game design
    • Graphic design
    • Crossmedia promotion
    • Interfacing tomorrow
    • Installation design
    • The narrative
    • Visual reporter
    • Immersive design
    • Education and media

    In de tweede helft van het jaar ben je bezig met je afstudeerproject. Een docent begeleidt je bij het zoeken naar en formuleren van je afstudeerproject en coacht je tijdens je afstuderen.



    Afstudeertitel
    Na je afstuderen mag je de titel Bachelor of Science gebruiken.

Toelatingseisen

Toelatingseisen

  • Havo

    Je wordt met elk profiel toegelaten.

    • Natuur en Gezondheid
    • Natuur en Techniek
    • Economie en Maatschappij
    • Cultuur en Maatschappij 
  • Vwo

    Je wordt met elk profiel toegelaten.

    • Natuur en Gezondheid
    • Natuur en Techniek
    • Economie en Maatschappij
    • Cultuur en Maatschappij
  • Mbo

    Je wordt toegelaten als je mbo niveau 4 hebt.

  • 21+

    Als je niet aan de toelatingseisen voldoet, maar wel ouder bent dan 21 jaar, heb je het recht om een toelatingstoets aan te vragen. Als je je wilt aanmelden voor de 21+ toets, volg je de inschrijfprocedure via Studielink.

  • Buitenlands

    Met een gelijkwaardig buitenlands diploma kun je meestal worden toegelaten. Je kunt de opleiding schriftelijk verzoeken om te beoordelen of je diploma gelijkwaardig is aan een havo, vwo of mbo niveau 4 diploma.

  • Taal

    De opleiding wordt in het Nederlands gegeven. Het is daarom belangrijk dat je de Nederlandse taal goed beheerst. Is Nederlands niet je moedertaal en heb je een buitenlands diploma, dan moet je voor de start van de opleiding het Staatsexamen NT2 op niveau 2 halen. Hiervoor kun je een cursus Nederlands als tweede taal volgen (NT2).

    Meer info over NT2-cursus

Beroep

Wat kun je worden met CMD?

Met je CMD-skills kun je overal aan de slag. Onze studenten werken bij kleine start-ups, ontwerpbureaus, grote techbedrijven, bij gemeentes of ziekenhuizen. Een eigen bedrijf beginnen kan natuurlijk ook. Een paar voorbeelden:

  • UX-UI designer

    Je zorgt ervoor dat digitale producten zoals apps en websites makkelijk te gebruiken zijn. Je denkt na over hoe mensen met deze producten omgaan en maakt ze aantrekkelijk om naar te kijken. Je ontwerpt dingen zoals knoppen en menu's, en test alles om te zorgen dat het goed werkt.

  • Projectmanager

    Je coördineert digitale projecten van begin tot eind. Je stuurt teams aan, bewaakt budgetten en deadlines. Je vertaalt klantwensen naar concrete plannen en houdt het overzicht tijdens de uitvoering. Of het nu gaat om de ontwikkeling van apps, websites of andere digitale producten, jij zorgt dat alle onderdelen soepel samenkomen. Je lost problemen op, communiceert met alle betrokkenen en zorgt dat projecten succesvol worden afgerond.

  • Grafisch designer

    Je ontwerpt logo's, brochures en social media graphics. Je zorgt ervoor dat ontwerpen aantrekkelijk en functioneel zijn, voor print en digitaal.

  • Content designer

    Je regelt teksten en beelden op een website, in een app of via sociale media. Jij zorgt voor de juiste informatie op het juiste moment

  • Virtual Reality designer

    Je creëert meeslepende digitale werelden. Van operatiekamers tot ruimtestation, in jouw interactieve 3D-omgevingen kunnen mensen veilig oefenen, leren of spelen.

  • Motion designer

    Je brengt beelden tot leven met beweging en animatie. Denk aan logo-animaties, infographics of special effects voor video's. Je werk is te zien in apps, websites, reclames en sociale media.

  • Communicatieadviseur

    Je ontwikkelt strategieën om informatie helder en effectief te communiceren, zowel intern als extern. Je schrijft teksten voor verschillende media, adviseert collega's, organiseert campagnes en beheert sociale media.

  • Front-end Developer

    Je bouwt de zichtbare kant van websites en apps. Je vertaalt ontwerpen naar interactieve, gebruiksvriendelijke interfaces met behulp van programmeertalen zoals HTML, CSS en JavaScript. Je zorgt ervoor dat websites er niet alleen mooi uitzien, maar ook snel laden en goed werken op verschillende apparaten en browsers.