Project Vitale (Lim)burgers van Zuyd Hogeschool krijgt steun vanuit provincie Limburg
De TASTE Summit van dinsdag 8 oktober stond met het thema ‘De waarde van het landschap voor vitale (Lim)burgers’ dit jaar nadrukkelijk in het teken van het project Vitale (Lim)burgers. Binnen dit programma werkt Zuyd Hogeschool – via de lectoraten Voeding, Leefstijl en Bewegen en Gastronomy – samen met sterke regionale en (inter-)nationale partners aan het verbeteren van de vitaliteit van (Lim)burgers. Een welvarend Limburg vraagt namelijk om gezonde en vitale inwoners. Het provinciebestuur onderschrijft het belang van vitaliteit en ondersteunt ‘Vitale (Lim)burgers’ om een vliegende start te garanderen.
Minor leefstijl
Het programma Vitale (Lim)burgers – een gedeeld project van de lectoraten Voeding, Leefstijl en Bewegen en Gastronomy – helpt individuele (Lim)burgers bij het verbeteren van hun vitaliteit. Daarnaast worden tijdens het programma professionals opgeleid om mensen te helpen bij het maken van vitale keuzes. Dat is bijvoorbeeld al te zien in de minor ‘project leefstijl’ die begin september voor het eerst is gestart aan Zuyd Hogeschool. In dit 10 weken durend onderwijsprogramma wordt aandacht besteed aan de persoonlijke vitaliteit van de studenten. Bovendien krijgen deze toekomstige professionals praktische handvatten om mensen te helpen hun gedrag blijvend te veranderen. Zo kunnen zij mensen ondersteunen bij het bevorderen van hun vitaliteit, bijvoorbeeld door het stellen van haalbare doelen en met advies op maat.
Kook- en voedingsmodule voor tieners
Een ander deelproject van Vitale (Lim)burgers dat binnenkort start (en waarvan onlangs een succesvolle pilot is afgerond bij scholieren in het voortgezet onderwijs) is een kook- en voedingsmodule. Tieners leren dat koken heel erg leuk kan zijn en dat goed eten met verse producten uit de regio heel eenvoudig, goedkoop en bovenal ontzettend lekker is! Het uitgangspunt om bij eten een gedragsverandering teweeg te brengen is door de jeugd te laten zien dat het gezonde alternatief voor ultra processed food, veel meer smaak heeft. Zowel de kookmodule als de minor leefstijl zijn gebaseerd op de harmony-principes, die in het (basis)onderwijs zijn geïmplementeerd op de Ashley primary school door Richard Dunne (een van de sprekers tijdens de TASTE Summit). Dunne optimaliseerde de afgelopen 15 jaar de harmony visie en publiccerde een ‘teacher’s guide’. De Ashley school is meervoudig onderscheiden voor haar aanpak.
Samenwerken
De minor en de kook- en voedingsmodule zoomen vooral in op de doelgroep jongeren. Dat wil niet zeggen dat andere doelgroepen in dit project niet aan bod komen. Gedurende het studiejaar staan nog meer deelprojecten op het programma van Vitale (Lim)burgers. Vitale (Lim)burgers gaat vooral om samenwerken. Er wordt samengewerkt binnen Zuyd Hogeschool – waar studenten van verschillende opleidingen elkaar interprofessioneel en interdisciplinair versterken – maar Zuyd zoekt ook nadrukkelijk de samenwerking met regionale en (inter-)nationale organisaties om samen deze prachtige regio vitaler te maken.