Applied Science in race voor hogeronderwijsprijs
Het team van de opleiding Applied Science dingt mee naar de allereerste Nederlandse Hogeronderwijspremies. Het College van Bestuur van Zuyd Hogeschool nomineert dit team, omdat het de afgelopen jaren een opleiding heeft neergezet volgens het CHILL-opleidingsconcept (Chemelot Innovation and Learning Labs) in samenwerking met de Brightlands Chemelot Campus. Dat maakt dat volgens bestuurslid Saskia Brand-Gruwel dat Applied Science ‘the place to be’ is voor een chemicus in de dop.
Prijzenpot: 2,5 miljoen euro voor 3 hbo-teams
Minister Ingrid van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap reikt de Nederlandse Hogeronderwijspremies in maart 2021 uit aan drie onderwijsteams uit het hoger beroepsonderwijs en aan drie teams uit het wetenschappelijk onderwijs. “Voorwaarde is dat de teams een voortreffelijke of bijzondere prestatie hebben geleverd ten aanzien van vernieuwing en/of verbetering van het hoger onderwijs”, schrijft de minister in haar uitnodigingsbrief aan alle colleges van bestuur van hogescholen en universiteiten. Zowel voor de hbo-opleidingen als de universiteiten is 2,5 miljoen euro gereserveerd.
Opleiden in- en met de beroepspraktijk
In lijn met de ambitie en onderwijsvisie van Zuyd heeft het team van de opleiding Applied Science hard gewerkt aan de (door)ontwikkeling van het opleidingsconcept CHILL. Dit betekent dat alle studenten van Applied Science in de beroepspraktijk van de Brightlands Chemelot Campus worden opgeleid. Als beginnende professionals werken ze vanaf dag één samen met ervaren professionals uit het werkveld in ‘learning communities’. Kortom, ze draaien meteen mee in het echte werk. Hiermee speelt de opleiding in op de huidige behoefte op de arbeidsmarkt en de behoefte aan hbo-opgeleiden in het domein Applied Science gebaseerd op de Visie Chemelot 2025. Daarnaast versterkt het de positie van Zuyd. Studenten van Applied Science maken dus tijdens hun gehele opleiding deel uit van de inspirerende en motiverende omgeving van de Brightlands Chemelot Campus. In ‘state of the art’ laboratoria op de campus werken de studenten midden in het hart van de wereld van chemie.
Vernieuwend onderwijsconcept
Met dit vernieuwend onderwijsconcept wordt sterk ingezet op de relatie tussen studenten en docenten, en is er veel ruimte voor persoonlijke aandacht en ontwikkeling. Studenten en docenten geven samen met professionals uit het werkveld richting aan het onderwijs in een gedeelde verantwoordelijkheid. Zo worden studenten als mens gevormd en wordt een community gebouwd waar de student de rest van zijn of haar leven wat aan heeft.
Veranderende rol
“Met het leren en werken in een ‘learning community’ is de aandacht van docenten niet alleen gericht op kennisverwerving en kwalificatie, maar ook op het socialiseringsproces en persoonsvorming. Hiermee verandert de gebruikelijke rol van docent en expert naar die van coach, voorbeeld en inspirator. Doordat de docent tussen de studenten staat, kan hij ook meteen zien wie bijvoorbeeld niet lekker in zijn vel zit. Door persoonlijke aandacht verbeteren ook de sociale vaardigheden van studenten”, merkt opleidingsmanager Rachelle van Haaften van Applied Science.
“Trots op Applied Science”
Het is deze hele werkwijze aan boord van Brightlands Chemelot Campus waarom bestuurslid Saskia Brand-Gruwel niet onder stoelen of banken wil steken hoe trots het College van Bestuur op Applied Science is. “Het team heeft de afgelopen jaren een top-opleiding neergezet. Studenten studeren grotendeels op de Brightlands Chemelot Campus, waar ze in de rijke leeromgeving van het expertisecentrum CHILL samen met het werkveld werken aan maatschappelijke opgaven in de regio. Ze leren deze problemen met een onderzoekende houding oplossen. Zo verwerven ze de kennis en vaardigheden om na de opleiding als startbekwame beroepsbeoefenaar aan de slag te gaan. Voor een chemicus in de dop is dit ‘the place to be’”, benadrukt ze.
“Geweldig compliment van het College”
Rachelle zit met een stralende lach achter haar computer: “Dit is een geweldig compliment van het College van Bestuur. Ik was er zelf natuurlijk wel van overtuigd dat we hier dingen doen die volledig passen binnen de strategie en visie van Zuyd. Daar werken we allemaal heel hard aan. Maar toch was ik verrast toen ik hoorde dat het College ons heeft voorgedragen. Dat gewaardeerd wordt wat je doet, dat is prachtig.”
De droom van Applied Science
Maar wat als Applied Science een van de drie prijzen daadwerkelijk gaat winnen? “Een deel van de premie wordt toegekend aan het winnende team. De rest van de premie stelt een Hogeschool in staat diverse andere (toekomstige) projecten met betrekking tot vernieuwing en/of verbetering van het onderwijs te kunnen financieren. Met het prijzengeld willen we onze strategie verdere impulsen geven en ook andere opleidingen verrijken.” Maar goed, zover is het nog niet, eerst nog de jury overtuigen.
Vier toetsingscriteria
De beoordelingscommissie bestaat uit een hbo- en wo-student, een hbo- en wo-docent, en een voorzitter. De studentleden van de beoordelingscommissie hebben aantoonbare kennis en ervaring binnen hogeronderwijsbeleid en/of onderwijsinnovatie. De commissie toetst alle voordrachten aan de volgende criteria:
- Werkwijze en inhoud van het onderwijsinitiatief;
- Impact binnen de onderwijs-community;
- Evidence-informed werkmethodiek;
- Meerwaarde van samenwerking en team-functioneren.