Nieuws
Nieuws

‘Chat GPT en AI-robots: handige vrienden, maar let op’

Studeren en werken met robots. Kunstmatige intelligentie krijgt een steeds belangrijkere plek in ons dagelijks leven. Onderwijskundige Mark Goossens en senior onderzoeker en hoofddocent Marcel Schmitz over de veranderingen voor Zuyd, de kansen en valkuilen.

Het is helemaal hot om ChatGPT je afstudeerscriptie te laten schrijven. Maar ook een rapportage voor je baas maakt hij in een handomdraai. Marcel Schmitz is senior onderzoeker en hoofddocent Data Sience and Artificial Intelligence. Hij geeft toe dat Chat GPT handig en vlot is: “Maar je kunt aansprakelijk gesteld worden als hij privacygevoelige informatie die jij invoerde over cliënten hergebruikt in teksten voor anderen.”

Inspiratiebron

Moet Chat GPT dan de prullenbak in? “Nee, maar we willen iedereen wijzen op de voor- en nadelen”, zegt onderwijskundige Mark Goossens. Steeds meer opleidingen van Zuyd vragen hem of en hoe ze kunstmatige intelligentie kunnen gebruiken. “Dat kan op tal van manieren en Chat GPT is voor studenten en collega’s sowieso een ideale inspiratiebron bij het schrijven.”

Betrouwbaar?

Maar dat kan niet zonder goede begeleiding van studenten, zegt Mark. “Chat GPT is nu eenmaal nog niet zo betrouwbaar. Chat GPT is getraind op basis van data die fouten bevat of Chat GPT beperkt zich tot westerse data. Als je foto’s zoekt krijg je dan misschien beelden waarop alleen blanke mensen staan. Daar moeten we studenten en collega’s kritisch mee leren omgaan. Als dat lukt, zijn ChatGPT en andere Artificial Intelligence (AI) zeker een handig hulpmiddel.

Duurzaam

Een voorbeeld zijn vertaalsites als DeepL. Zij maken goede vertalingen, maar 1 medisch vertaalfoutje kan fataal zijn. “Daarom blijven goede vertalers als kritische beoordelaar nodig.” Iedereen die Chat GPT gebruikt, moet ook beseffen dat een enorme rekenkracht en dataopslag nodig is om al die miljoenen gebruikers op hun wenken te bedienen. Dat vergt een hoog stroomverbruik en veel leesapparatuur”, zegt Marcel.

Wat toetsen?

Maar wat als studenten een heel werkstuk door Chat GPT laten maken? Marcel: “Ja of door een vriendin of de buurman. Want dat gebeurt natuurlijk ook nog steeds. Als docenten dit niet willen, moeten ze anders toetsen. Dat was zo en dat verandert niet.” Mark: “En als je studenten goed coacht, ben je al bezig met het toetsen van leerstof. Maar het is zeker verstandig om onze manier van toetsen nog eens tegen het licht te houden.”

Uiteindelijk zal AI in alle beroepen een plekje veroveren. Marcel vindt het logisch dat nog niet elke opleiding zo ver is. “AI moet geen speeltje worden dus soms puzzel je wat langer over de nuttige inzet.”

Nieuwe opleiding

Omdat AI een blijvertje is, begint Zuyd komend studiejaar de Engelstalige opleiding Applied Data Sciences and AI. Hier zit je in de klas met Nederlandse en buitenlandse studenten. Je ontdekt bijvoorbeeld nieuwe oplossingen.

Een van de plekken waar creatieve ideeën geboren worden, is de broedkamer op de Brightlands Smart Service Campus in Heerlen. Het Data Intelligence-Lab. Hier draait alles om samenwerking tussen studenten van Zuyd, Universiteit Maastricht en Vista College. Met én voor bedrijven bedenk je hier slimme oplossingen. Vaak voor zorginstellingen maar ook andere organisaties vinden het lab steeds beter.

Boswachters

Mbo-studenten hebben een serieuze taak in dit lab. Als AI-boswachters struinen zij internet af om nieuwe AI-tools te checken op betrouwbaarheid. Marcel: “Net als een boswachter die weet welke paddenstoelen giftig zijn en welke je mag eten. In de toekomst kunnen niet alleen onze studenten maar ook bedrijven hiervan profiteren.”

Dit laat zien dat studeren niet meer draait om boeken of colleges te reproduceren. Nee, analyseren, problemen oplossen, vernieuwen, creëren en AI controleren worden steeds belangrijker voor studenten.