Nieuws
Nieuws

Maja Ročak nieuwe lector Sociale Integratie bij Zuyd Hogeschool

Zuyd Hogeschool heeft Maja Ročak benoemd tot lector Sociale Integratie. In deze rol gaat Ročak zich richten op thema’s zoals sociale ongelijkheid, (sociale) duurzaamheid democratie en mensenrechten.

Met haar brede ervaring in sociaal werk en diverse internationale onderzoeksprojecten brengt Ročak veel kennis mee naar Zuyd Hogeschool. Ze promoveerde aan de Radboud Universiteit Nijmegen op stedelijke transformaties en sociaal kapitaal. Ook werkte ze als sociaal werker in Kroatië en het Verenigd Koninkrijk. “De afgelopen jaren heb ik me vooral beziggehouden met burgerparticipatie, sociale duurzaamheid, gebiedstransformaties en vertrouwen”, zegt Ročak.

Voortzetten en uitbreiden

Ročak volgt Sabrina Keinemans op. Ze wil het werk van haar voorganger voortzetten en uitbreiden. “Het is een grote eer om als lector aan de slag te gaan. Samen met mijn collega’s uit het lectoraat, de Academie voor Sociaal Werk en het Kenniscentrum Gezonde en Rechtvaardige Samenleving wil ik bijdragen aan een meer rechtvaardige en inclusieve samenleving,” aldus Ročak.

Verbinding onderzoek en praktijk

Studenten worden actief betrokken bij projecten van het lectoraat. Zo wordt een bijdrage geleverd aan rechtvaardige gebiedstransformaties door gemeenschappen hun stem te laten horen. Ook pakt het lectoraat de schuldenproblematiek in Limburgse wijken aan en speelt op allerlei manieren in op huidige en concrete maatschappelijke vraagstukken. “Deze aanpak stoomt studenten klaar voor hun toekomstige werk in het sociaal domein”, zegt Ročak.

Over het lectoraat Sociale Integratie

Het lectoraat Sociale Integratie speelt een belangrijke rol bij het aanpakken van complexe maatschappelijke vraagstukken. Hierbij staan drie programmalijnen centraal: ‘Over-leven’, ‘Samen-leven’ en ‘Professioneel actorschap’. Via praktijkgericht onderzoek en samenwerking met regionale en landelijke partners draagt het lectoraat bij aan het verbeteren van het samen leven in buurten en wijken, op scholen, in gezinnen, in organisaties en in instituties.