Nieuws
Nieuws

Nieuwe lector Henderijn Heldens zet in op gelijke kansen en inclusie in het onderwijs

Hoe zorgen we dat elk kind in Limburg kan floreren, ongeacht achtergrond of omstandigheden? Henderijn Heldens – lector van het nieuwe lectoraat Onderwijs in verbinding – laat dit vraagstuk niet los. Tijdens haar inaugurele rede vertelt ze hoe scholen, leraren en partners samen kunnen bouwen aan een sterk en inclusiever basisonderwijs.

Onderwijs als verbindende kracht

Met het lectoraat Onderwijs in verbinding richt Heldens zich op actuele uitdagingen in het onderwijs. Een van de speerpunten: kansengelijkheid. “Ieder kind verdient de kans om zijn of haar potentieel te benutten, ongeacht thuis- of buurtomstandigheden”, zegt Heldens. Dit vraagt volgens haar om samenwerking; niet alleen binnen scholen, maar ook met zorgpartners, gemeenten en andere experts.

Van individuele aanpak naar krachtige verbindingen

waarbij niet het individuele kind, maar de hele onderwijsgemeenschap centraal staat. “Leraren spelen hierbij een sleutelrol. Ze verbinden het kind, het thuisfront en de school, en werken nauw samen met andere professionals”, legt Heldens uit. Het lectoraat stimuleert deze aanpak met praktijkgericht onderzoek en innovatieve oplossingen.

Living lab gelijke onderwijskansen

Een mooi voorbeeld hiervan is het Living Lab Gelijke Onderwijskansen & Inclusie (GO&I). Hier werken leraren, studenten en onderzoekers samen aan innovaties voor inclusiever onderwijs. De eerste resultaten laten zien hoe scholen met een contextgerichte aanpak meer kansen creëren voor alle leerlingen. Dit Living lab is een samenwerking tussen MOVARE, de Nieuwste Pabo en Zuyd.

Gezamenlijke verantwoordelijkheid

Heldens benadrukt dat kansengelijkheid en inclusie niet alleen de verantwoordelijkheid van leraren zijn. Ook schoolleiders, ouders, overheden en opleidingen dragen bij. “Samen kunnen we het onderwijs zo inrichten dat ieder kind zich welkom voelt en gezien wordt”, aldus Heldens. Haar lectoraat werkt aan praktische handvatten om deze samenwerking te versterken.

Met het lectoraat Onderwijs in verbinding slaan Zuyd en Fontys een belangrijke brug naar een onderwijsomgeving waarin niemand wordt uitgesloten. Tijdens haar inaugurele rede biedt Heldens een inspirerend toekomstbeeld van een basisonderwijs waarin elk kind kan stralen.