Maatwerk in Leefstijl en Beweegzorg
Steeds meer mensen kampen met overgewicht en/of ontwikkelen chronische aandoeningen zoals diabetes, hart- en vaatziekten, longaandoeningen en chronische pijn. Anderen moeten hun leven opnieuw inrichten vanwege een ziekte of ingreep, zoals na een beroerte, de diagnose kanker of na een amputatie van been of arm. In alle gevallen zal een vitale leefstijl kunnen bijdragen aan het vergroten van de veerkracht. Voldoende lichaamsbeweging, passende voeding en een juiste mindset dragen bij aan het voorkomen van additionele gezondheidsproblemen en een toename van de kwaliteit van leven (algemene, selectieve en geïndiceerde preventie). Een gezonde, actieve leefstijl is in de huidige samenleving voor veel mensen echter moeilijk te realiseren, terwijl de kanteling in de gezondheidszorg er juist om vraagt dat burgers (meer) verantwoordelijkheid nemen voor de eigen gezondheid.
Het lectoraat richt zich op de vraag hoe mensen met beperkingen of chronische aandoeningen door middel van gepersonaliseerde (leefstijl)interventies duurzaam aangezet kunnen worden tot een vitale leefstijl. De achterliggende visie hierbij is, dat ieder mens uniek is en daarom algemene (leefstijl)programma’s en interventies onvoldoende aansluiten bij het individu (one size fits none). Om vitaliteit te realiseren moeten we veel meer oog hebben voor enerzijds de complexiteit van factoren waardoor chronische ziekten steeds meer voorkomen en anderzijds voor de variatie tussen individuen. Variatie in leefomgevingen, normen, waarden, voorkeuren en doelen, maar ook in medische voorgeschiedenis, leefstijl, motivatie, gedrag, erfelijke aanleg en vooral variatie in de reactie van het lichaamssysteem op gezonde en ziekmakende prikkels. De missie van het lectoraat is dan ook om individuele variatie binnen populaties beter te begrijpen (en voorspellende variabelen waar mogelijk te clusteren in subtypes of profielen) en op deze manier mensen nog beter op maat te begeleiden of behandelen.
Er staan drie uitgangspunten centraal in het lectoraat:
- Doen
De professionals waartoe Zuyd opleidt, moeten kunnen handelen, kunnen doen. Interventies moeten makkelijk toepasbaar zijn in de dagelijkse zorgpraktijk. De interventies kunnen alleen gericht zijn op bewegen of als gecombineerde leefstijlinterventies aangeboden worden. Soms is de interventie voor enkele disciplines (bijv. de fysio- of ergotherapie) ontwikkeld, soms is een interprofessioneel team nodig om het programma uit te voeren. - Op maat
Wat alle interventies gemeenschappelijk hebben, is dat we zo veel mogelijk ‘maatwerk’ willen bieden. Niemand is de gemiddelde patiënt. Hoe kunnen we op basis van nieuwste inzichten uit de systeembiologie en op basis van ‘Big data-analyses’ meer vat krijgen op individuele verschillen en samenhangen tussen kenmerken? En hoe kunnen deze inzichten in individuele verschillen vervolgens gebruikt worden om benaderingswijzen en interventies te personaliseren en om het zelfmanagement van de persoon te verhogen? - Technologie
De gezondheidszorg staat onder druk. De inzet van technologie kan deze druk verlagen door patiënten te ondersteunen in hun eigen regie. In onze projecten combineren wij innovatieve technologieën (zoals apps, slimme sensoren, digitale platformen) met ‘face-to-face’ interventies, om de deelnemers op maat te ondersteunen (‘personalized blended care’).
Samenwerking
De missie van het lectoraat Voeding, Leefstijl en Bewegen sluit aan bij de actuele ontwikkelingen in de samenleving en is één van de vier lectoraten gebaseerd op de programmalijnen van het Expertisecentrum voor Innovatieve Zorg en Technologie (EIZT). Binnen deze programmalijnen, maar ook binnen de opleidingen en de lectoraten van de Gezondheidszorg opleidingen wordt intensief samengewerkt (onder andere in het project LImburg MEet, (LIME 2.0) en EIZT 2.0 dat zich richt op technologie in de zorg. Het lectoraat VLB heeft bij de academie Fysiotherapie haar thuisbasis maar werkt ook nauw samen met andere Zuyd opleidingen, bijvoorbeeld techniek en design en andere lectoraten van Zuyd (onder andere in de Regionale Transitie- en Innovatiethema’s 'Gezonde Samenleving' en ‘Waardevolle Wijken’.
Projecten
Meer informatie over de programma’s en projecten van het lectoraat is hieronder te vinden. De projecten zijn gebundeld onder de volgende thema’s:
- Leefstijl
- Complexe beweegzorg
-
Projecten Leefstijl
- KIEM Leef!kaarten | lees meer
- Vitale Limburgers | lees meer
- Leef!kaarten | lees meer
- BETER : gepersonaliseerde, gecombineerde leefstijlprogramma’s| lees meer
- BETER in balans | lees meer
- BETER op gewicht | lees meer
- Subtypes Reumatoïde Artritis voor leefstijlaanbevelingen op maat | lees meer
- Individuele kenmerken van patiënten met chronisch obstructieve longziekte (COPD) | lees meer
- Tuin van Eden | lees meer
- Zomerschool Kerkrade | lees meer
- Programma Duurzaam ZUYD | lees meer
-
Projecten Complexe (beweeg)zorg
Het lectoraat werkt in verschillende projecten nauw samen met andere lectoraten. Zo zijn leden betrokken bij het Comenius project ‘App Store’ van Pieter Eijgenraam (Wijkgerichte Zorg) en het onlangs succesvol afgeronde promotietraject van Darcy Ummels (Autonomie en Participatie) over de betekenisvolle inzet van activiteitenmeters in de zorg. Hieronder zijn enkele andere voorbeelden van dergelijke samenwerkingen te vinden.
- TREAT:BeTeR bEwegen door therapie op mAaT | lees meer
- Kracht van het onbewuste leren 2.0 | lees meer
-
Aanpak van Complexiteit neurorevalidaTIE (ACTIE): Motorisch leren na een beroerte beter begrijpen | lees meer
- Samen Oefenen: tips en voorbeelden voor mantelzorgers en mensen na een beroerte | lees meer
-
Methodiek ter Inventarisatie van Betekenisvolle Beweegvoorkeuren van Ouderen (MIBBO) | lees meer
- Identificatie van patiëntprofielen bij prostaat- en darmkankerpatiënten, voor een snellere verwijzing naar kankernazorg op maat (PATROON studie) | lees meer
- PAtient Centered Telerehabilitation (PACT) | lees meer
- Healthcare Living Lab | lees meer
- De patiënt weer in zijn kracht: Revalidatie op maat door zelf-monitoring van herstel bij een orthopedische aandoening | lees meer
- Vervolgproject De patiënt weer in zijn kracht (Top UP) | lees meer
- ICaptur ter preventie (en revalidatie) van sportblessures | lees meer
- Spelenderwijs / I-Play (afgerond) | lees meer
- Interactieve kunst in de ouderenzorg (afgerond) | lees meer
-
Voor studenten
Minor ‘Project Leefstijl’
De verdiepende minor ‘Project Leefstijl’ is bedoeld voor studenten uit het domein Gezondheid en Welzijn. In deze minor wordt grofweg op twee manieren aandacht besteed aan de leefstijl/vitaliteit :
- Door ervaring en eigenreflectie
- Door het opstellen van een leefstijlinterventie en het leren toepassen van coaching technieken om tot gedragsverandering te komen. De minor wordt afgesloten met een ‘Great Work'.
Meer informatie
- Bekijk hier de video hoe studenten deze minor ervaren
- Contact: iris.kanera@zuyd.nl, veerle.heiligers@zuyd.nl
Minor ‘Create Balance’
Deze verbredende minor is toegankelijk voor alle studenten. Tijdens deze minor staan 3 grote thema’s centraal:
- De verbinding met jezelf. Deze periode duurt 3 weken. Gedurende deze periode ga je aan de slag met het onderzoeken wat voor jou op persoonlijk gebied balans inhoudt. Aan de hand van een persoonlijk thema werk je dit verder uit.
- De verbinding met de ander. Deze periode duurt ook 3 weken. Gedurende deze periode ga je aan de slag met het onderzoeken wat voor jou balans op professioneel gebied inhoudt. Aan de hand van een beroepsproduct ga je hiermee aan de slag.
- De betekenis voor de buitenwereld. Gedurende de laatste periode, die ook 3 weken beslaat, ga je aan de slag met het creëren van balans op persoonlijk en professioneel gebied en hoe je dit kunt neerzetten in de buitenwereld. Dit ga je vormgeven met behulp van een beroepsproduct.
Meer informatie
- Bekijk hier de video waarin de inhoud van deze minor wordt uitgediept.
- Contact: marlies.ruijschop@zuyd.nl
Profileringsruimte, werkstudent, maatwerk stage/minor en afstuderen
Binnen de verschillende projectthema’s zijn er altijd mogelijkheden om als student te participeren als werkstudent of in het kader van de profileringsruimte. Vaak werken studenten uit verschillende academies samen, zoals Fysiotherapie, Communicatie & MultimediaDesign, ICT, Ergotherapie, Logopedie, Hotel Management School Maastricht en Healthcare Engineering. In 2020-2021 hebben wij aan twee studenten binnen de lectoraatswerkzaamheden een alternatieve stage respectievelijk een alternatieve minorperiode aangeboden. In overleg is het voor een beperkt aantal studenten mogelijk dit maatwerk te bieden. Elk jaar worden verschillende afstudeeropdrachten aangereikt die studenten van verschillende academies oppakken.
Meer informatie
Contact: neem contact op met de lectoraatsleden als je zelf een idee of voorstel wilt bespreken binnen onze projectthema’s of deelname wilt verkennen (zie lectoraatsleden voor contactinformatie).Producten en leseenheden voor onderwijs en praktijk
Naast de minoren vertalen lectoraatsleden waar mogelijk onderzoeksresultaten naar producten of leseenheden die in de praktijk en het onderwijs gebruikt worden. Voorbeelden hiervan zijn een serie van dertien kennisclips over motorisch leren, een raamwerk over motorisch leren en twee raamwerken voor de toepassing van spiegeltherapie voor mensen die een beroerte hebben gehad (meer hierover) en mensen met fantoompijn na amputatie (meer hierover). Ook is er een set interprofessionele en interfacultaire onderwijseenheden voor het verwerven van competenties die nodig zijn voor het duurzaam inzetten van technologieën in de beroepspraktijk van (toekomstige) zorgprofessionals ontwikkeld (zie projecten Technologiegebruik, Top UP Voorste Kruisband-revalidatie). De producten worden niet alleen gebruikt binnen Zuyd Hogeschool, maar vinden ook (inter)nationaal gretig aftrek. Zo worden de Nederlandstalige kennisclips ook gebruikt door de Hogescholen van Breda, Rotterdam en Amsterdam. De drie gratis raamwerken worden wereldwijd gebruikt. De spiegeltherapieraamwerken zijn al meer dan 60.000 keer gedownload.
-
Uitgelicht
Leef!kaarten hulpmiddel voor fysiotherapeut
In ons onderzoeksproject KIEM onderzochten wij in hoeverre Leef!kaarten fysiotherapeuten kunnen helpen om patiënten te motiveren tot gezondere leefstijlkeuzes. 1 van de belangrijkste inzichten is dat fysiotherapeuten openstaan voor de implementatie van leefstijlbevordering. Het is bekend dat voeding, slaap en ontspanning invloed hebben op het succes van fysiotherapiebehandelingen en het voorkomen van een herhaalde of nieuwe zorgvraag. Maar welke competenties heeft de fysiotherapeut nodig om de patiënt aan te zetten tot ander gedrag?
En wanneer moet de fysiotherapeut een patiënt wel doorverwijzen naar collega’s (rode en gele vlaggen)? Knelpunten zijn een gebrek aan tijd en financiering, onbekwaam voelen (kennis, vaardigheden, ervaring) en een tekort aan ondersteunend materiaal.
Wij zijn met een aantal ervaren fysiotherapeuten om tafel gegaan. Met behulp van hun kritische blik en constructieve oplossingsvermogen hebben wij een aantal producten ontwikkeld die de fysiotherapeut helpen om leefstijl bespreekbaar te maken. De bestaande Leef!kaarten hebben we uitgebreid met een duurzaamheidscategorie. Daarnaast zijn er weblectures, posters en flyers. Ook weten de fysiotherapeuten hoe ze leefstijl bespreekbaar kunnen maken.
Onze partners
Bruinsma Fysiotherapie, Fysiotherapie Maatschap Snijders, Houben Fysiotherapie, Knie- heupcentrum plus van Fysiovision BV en Paramedisch Centrum Zuid en FysioGulpen Koomen en Vandeberg
Subsidie
SIA/NWOTwintig jaar onderzoek naar motorisch leren bij Zuyd Hogeschool
Twintig jaar geleden vertaalden we voor het eerst een motorische leerstrategie, mentale training, vanuit de sport naar de (neuro)revalidatie. Wie had gedacht dat deze resultaten nu wereldwijd gebruikt zouden worden door zorgprofessionals en onderzoekers?
Een stevige basis voor dit succes hebben we gelegd in onze Delphi-studie. In deze studie hebben we – samen met 49 experts – de begripschaos rondom termen, omschrijvingen en indelingen van impliciet en expliciet motorisch leren ontwart.
Daarnaast hebben we altijd de link met en naar de praktijk gehouden. We luisterden naar ervaren zorgprofessionals en hun patiënten. Waar liepen zij tegenaan? Hoe konden wij hen met ons onderzoek verder helpen? En hoe betrekken we patiënten en mantelzorgers, zodat ook zij maximaal profiteren van onze inspanningen?
In de afgelopen jaren zijn de resultaten steeds beter geïntegreerd in het onderwijs. Dit geldt zowel voor specialisatiecursussen voor fysiotherapeuten als voor studenten fysiotherapie in het bacheloronderwijs.
Onze vooruitgang was niet mogelijk zonder de financiële steun van subsidieverstrekkers. Met name SIA heeft met verschillende subsidievormen (RAAK Internationaal, RAAK Pro, RAAK publiek, KIEM en Top Up) ons in staat gesteld om steeds een stapje verder te gaan. Dit varieerde van meer fundamenteel onderzoek in het beweeglab tot praktijkgericht onderzoek en de ontwikkeling van nuttige tools voor zorgprofessionals. Voor de SIA impactdag maakten wij bijgevoegde poster waarop onze impact te zien is.
We zijn trots op wat we tot nu toe hebben bereikt. Dit omvat vele peer-reviewed en vakartikelen, kennisclips, websites, presentaties op congressen en symposia, drie proefschriften en verschillende awards. Onder deze awards bevinden zich twee RAAK-awards en de nationale proefschriftprijs van het Wetenschappelijk College Fysiotherapie in 2019. De reacties van zorgprofessionals en onderzoekers bevestigen dat ons werk hen helpt om motorisch leren beter toe te passen en te onderzoeken.
Toch zijn we nog niet klaar. We zien nog veel uitdagingen om motorisch leren naar een hoger niveau te tillen binnen onderzoek, praktijk en onderwijs. Zo verschijnen binnenkort mooie artikelen, waaronder een mapping review van 87 studies over zeven verschillende motorische leerstrategieën. Ook is er een scholing voor zorgprofessionals in ontwikkeling en hebben we plannen voor een nieuw project samen met onze partners.
Ons netwerk van onderzoekers en praktijkpartners is superbelangrijk voor ons en blijft groeien. We zijn dankbaar voor de boeiende reis tot nu toe en kijken ernaar uit om het gebied van motorisch leren verder te ontginnen. Bring it on.
Leef!kaarten
Hoera, ze zijn er: de Leef!kaarten! Met gepaste trots presenteert het lectoraat samen met de opleiding Fysiotherapie van Zuyd Hogeschool en Oburon Design de Leef!kaarten. De Leef!kaarten laten je voelen hoe andere leefstijlkeuzes je kunnen helpen bij je vitaliteit. In de video zie en hoor je hoe je de Leef!kaarten kunt gebruiken. We zijn benieuwd wat jij van de Leef!kaarten vindt en hoe jij ze in de praktijk gebruikt.
Lector Susy 'wicked' over vitaliteit
Programma Duurzaam Zuyd streeft naar een vitale Zuyd Community waarin onze studenten en medewerkers zich gezond en fit voelen om zo optimaal te kunnen leren en werken. In het kader hiervan vertelt lector Susy Braun in deze video over vitaliteit.
Andreas Rothgangel WCF Proefschriftprijs 2020
Docent-onderzoeker Andreas Rothgangel van Zuyd Hogeschool heeft de WCF Proefschriftprijs van het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF) toegekend gekregen. Rothgangel is docent bij de academie fysiotherapie en onderzoeker bij het lectoraat Voeding, Leefstijl en Bewegen van lector Susy Braun bij Zuyd Hogeschool. Vorig jaar verdedigde hij succesvol zijn proefschrift Treating phantom limb pain following amputation, the potential role of a traditional and teletreatment approach to mirror therapy aan Maastricht University. Nu krijgt zijn proefschrift extra erkenning.
Onbewust motorisch leren' wint publieksprijs én tweede plaats juryprijs RAAK-award
Het project 'De kracht van het onbewuste leren 2.0' heeft zowel de publieksprijs als de tweede plaats van de juryprijs gewonnen van de RAAK-award, de belangrijkste prijs in Nederland voor praktijkgericht onderzoek aan hogescholen.
Mensen die een beroerte hebben gehad moeten vaak motorische handelingen – zoals lopen – opnieuw leren. In 'De kracht van het onbewuste leren 2.0' staat centraal hoe je onbewust (dus zonder verbale instructies) weer kunt leren lopen, bijvoorbeeld via technologische hulpmiddelen. Dit levert goede resultaten op, zeker voor mensen die ook hinder ondervinden op cognitief vlak na hun beroerte.
Juryoordeel
“De vraag uit de praktijk is evident in dit onderzoek,” aldus de jury. “Professionals merken dat bij revalidatie na een beroerte de standaard aanpak niet voor alle patiënten werkt en zoeken samen met de hogeschool naar een oplossing die toegespitst is op de praktijk en ook direct in de praktijk getoetst wordt. Dit geeft precies aan waar de kracht van praktijkgericht onderzoek ligt: onderzoek doen naar oplossingen in, met en voor de praktijk. Dat de onderzoekers met hun aanpak van impliciet leren in een behoefte voorzien blijkt uit het grote aantal lezingen en workshops waar de onderzoeksgroep voor gevraagd is. Niet alleen op regionaal, maar ook op nationaal en internationaal niveau is er vraag naar de kennis en tools uit dit onderzoek. Dit is het begin van het doorbreken van paradigma’s op het gebied van revalideren na een beroerte. De jury juicht het dan ook toe dat de onderzoekers het onderzoek een vervolg geven gericht op implementatie.”Melanie Kleynen wint WCF Proefschriftprijs 2019
Tijdens de Wetenschapsdag Fysiotherapie won Melanie Kleynen voor haar proefschrift ‘Perspectives on theory and application of implicit and explicit motor learning in neurological rehabilitation' de WCF Proefschriftprijs 2019. Iris Kanera behoorde ook bij de 10 genomineerden.
-
Over de lector
Ik studeerde Bewegingswetenschappen aan de Deutsche Sporthochschule Köln (Keulen, 1994) en rondde daarna de opleiding tot fysiotherapeut af aan de Hogeschool Heerlen (Heerlen, 1997). Na mijn afstuderen combineerde ik mijn werk bij de Academie voor Fysiotherapie van Zuyd Hogeschool (vanaf 1998) met patiëntenzorg in een eerstelijnspraktijk. In 2010 promoveerde ik op onderzoek naar motorisch leren met behulp van mentale training bij mensen met niet-aangeboren hersenletsel.
Vanaf 2011 was ik programmaleider van de programmalijn ‘Stimuleren van een actieve, gezonde leefstijl’ van het Expertisecentrum voor Innovatieve Zorg en Technologie. Deze programmalijn werd in januari 2017 omgezet in het lectoraat Voeding, Leefstijl en Bewegen. Na acht jaar maakte dit lectoraat in 2025 een doorstart onder de naam Maatwerk in Leefstijl en Beweegzorg.
Mijn wetenschappelijke interesses liggen bij motorisch leren, sport(psychologie), revalidatie en training, gedragsverandering, leefstijlgedrag (zoals voeding, bewegen, slaap, mindset en ontspanning), en individuele variaties in ziekte- en gezondmakende prikkels. Daarnaast onderzoek ik de rol van technologie in het stimuleren van een actieve, gezonde leefstijl.
Contact: susy.braun@zuyd.nl -
Betrokken personen bij het lectoraat
Onderstaand vindt u een overzicht van de leden van het lectoraat.
Iris M. Kanera
Sinds 2016 werk ik als docent bij de Academie voor Fysiotherapie en als onderzoeker bij het lectoraat Maatwerk in Leefstijl en Beweegzorg. Ik studeerde Fysiotherapie aan Zuyd Hogeschool (Heerlen, 1997) en behaalde een Master of Public Health aan de Universiteit Maastricht (Maastricht, 2002). Tot 2013 combineerde ik werk als fysiotherapeut (Adelante, Zuyderland MC) en leefstijlcoach (Orbis Vigor) met onderzoek bij de Universiteit Maastricht, vakgroep Revalidatiegeneeskunde.
Daarna richtte ik me op mijn promotieonderzoek aan de Open Universiteit. Mijn onderzoek richtte zich op de ontwikkeling en evaluatie van de eHealth-kankernazorginterventie ‘De Kanker Nazorg Wijzer’. Dit online programma biedt advies-op-maat aan voormalig kankerpatiënten en is sinds 2018 landelijk beschikbaar via kanker.nl. Een artikel over de effectiviteit van dit programma won een prijs bij het International Journal of Behavioral Nutrition & Physical Activity voor het meest geciteerde artikel van 2017.
Mijn expertise ligt bij gepersonaliseerde leefstijlverandering, zelfmanagement en eHealth. Ik ben bijzonder geïnteresseerd in innovatieve methoden om programma’s verder te personaliseren, zoals systeembiologische benaderingen in de BETER-programma’s en big-databenaderingen in de PATROON-studie om patiëntprofielen te optimaliseren voor kankernazorg.
Contact: iris.kanera@zuyd.nlMelanie Kleynen
Sinds 2016 werk ik bij het lectoraat Maatwerk in Leefstijl en Beweegzorg. Mijn expertise ligt bij het aanleren en verbeteren van bewegingen (‘beter bewegen’) en het veranderen van beweeggedrag (‘meer bewegen’). Ik studeerde Fysiotherapie aan Zuyd Hogeschool (Heerlen, 2003) en Epidemiologie aan de Universiteit Maastricht (Maastricht, 2005). Na mijn afstuderen werkte ik bijna 10 jaar als fysiotherapeut bij Adelante (volwassenenrevalidatie, team hersenletsel), gecombineerd met verschillende functies bij Zuyd Hogeschool.
Door mijn werk bij Adelante raakte ik bijzonder geïnteresseerd in mensen met hersenletsel, zoals na een beroerte. Naast motorische problemen hebben zij vaak ook cognitieve uitdagingen. Ik zie het als mijn taak om deze doelgroepen te helpen op een manier die past bij hun complexe behoeften. In 2018 promoveerde ik op motorisch leren in de neurologische revalidatie, met het proefschrift ‘Perspectives on theory and application of implicit and explicit motor learning in neurological rehabilitation’.
Naast mijn werk bij het lectoraat ben ik docent aan de opleiding Fysiotherapie. Ik begeleid afstudeerprojecten en verbind onderzoek met onderwijs. Ik krijg energie van projecten waarin praktijkproblemen centraal staan en waarin patiënten, zorgprofessionals en onderzoekers samenwerken.
Contact: melanie.kleynen@zuyd.nl
Andreas Rothgangel
In 2002 studeerde ik af van de opleiding Fysiotherapie bij Zuyd Hogeschool (Heerlen, 2002). Daarna werkte ik als fysiotherapeut, onder andere in de neurologische revalidatie. Van 2004 tot 2006 volgde ik de master Gezondheidswetenschappen aan de Universiteit Maastricht (Maastricht, 2006). Sinds 2009 werk ik als docent Fysiotherapie bij Zuyd Hogeschool en vanaf 2016 als onderzoeker bij het lectoraat Voeding, Leefstijl en Bewegen.
In 2019 promoveerde ik met het proefschrift ‘Treating phantom limb pain following amputation: The potential role of a traditional and teletreatment approach to mirror therapy’. Voor dit onderzoek ontving ik in 2020 de proefschriftprijs van het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF). Binnen het lectoraat richt ik me op onderzoeksprojecten waarin innovatieve technologieën worden gecombineerd met persoonlijke begeleiding (‘personalized blended care’).
Contact: andreas.rothgangel@zuyd.nl
Christina Commerscheidt
Ik heb Fysiotherapie gestudeerd bij Zuyd Hogeschool (Heerlen) en werkte enkele jaren als fysio- en manueel therapeut. Momenteel ben ik docent aan de Academie voor Fysiotherapie bij Zuyd. Samen met een gedreven team ontwikkelde ik de minor ‘Project Leefstijl’, waarin vitaliteit, bewustwording en gedrag centraal staan. Daarnaast ben ik gediplomeerd leefstijlcoach en begeleider bij het BETER-coachingprogramma van het lectoraat Maatwerk in Leefstijl en Beweegzorg.
Mijn eigen leefstijl is actief: ik houd van wandelen, mountainbiken, crossfitten en snowboarden. Mijn vrije tijd breng ik graag door in de natuur, samen met mijn gezin en onze hond. Voor mij betekent vitaliteit: eigen regie kunnen nemen over je leven, ondanks de uitdagingen die je fysiek, mentaal of emotioneel tegenkomt.
Contact: christina.commerscheidt@zuyd.nl
Pieter Dekkers
Ik werk vanuit de ondersteunende dienst video@zuyd een vast aantal uren voor het lectoraat Maatwerk in Leefstijl en Beweegzorg. Ik behaalde mijn Bachelor in the Fine Arts aan de Academie Sint Joost (Breda, 1994) en werkte daarna in de corporate sector aan bedrijfsjournaals, corporate movies, reclame en instructievideo’s. In 2004 verhuisde ik naar Canada om als Instructional Media Developer aan het British Columbia Institute of Technology te werken, waar ik mijn passie voor onderwijs ontdekte.
Sinds 2009 maak ik onderwijsmateriaal en ondersteun ik docenten bij het inzetten van media bij Zuyd Hogeschool. Na twee jaar als docent bij CMD en het behalen van mijn basiskwalificatie Didactische Bekwaamheid, heb ik mijn expertise verder verdiept. Voor het lectoraat ondersteun ik bij het vertalen van onderzoek naar onderwijs en breng ik de activiteiten in beeld voor een breder publiek.
Contact: pieter.dekkers@zuyd.nl
Robin Grit
In 2015 studeerde ik af van de opleiding Fysiotherapie aan Zuyd Hogeschool (Heerlen, 2015). Sindsdien werk ik in een eerstelijnspraktijk, waar mijn focus ligt op de behandeling van geriatrische en neurologische patiënten. Ik volgde de master Human Movement Sciences aan de Universiteit Maastricht (Maastricht, 2019) en de master Geriatric Physical Therapy aan Avans+ (Breda, 2022).
Sinds 2017 ben ik docent aan de Academie voor Fysiotherapie, waar ik vooral betrokken ben bij de eerste 2 studiejaren. In 2022 startte ik als onderzoeker bij het lectoraat Maatwerk in Leefstijl en Beweegzorg. Ik werk aan projecten en scholingen en vertaal onderzoeksresultaten naar praktische toepassingen in onderwijs en zorg.
Contact: robin.grit@zuyd.nl
Gaston Jamin
Ik ben docent bij de opleiding Communicatie en Multimedia Design (CMD) van Zuyd Hogeschool. Samen met studenten werk ik aan projecten rond User Experience Design en Game Design. Ik leer hen dat een ontwerper niet alleen werkt aan vorm en functie, maar betekenisvolle ervaringen voor mensen creëert. Zoals ontwerper Bret Victor zegt: ‘There is no “technology”. There is no “design”. There is only a vision of how mankind should be, and the relentless resolve to make it so. The rest is details.’
Deze filosofie pas ik toe in ontwerpprojecten binnen de dementiezorg en leefstijl. Als UX-designer ondersteun ik onderzoekers van het lectoraat door wensen en behoeften van gebruikers in kaart te brengen. Deze inzichten vertaal ik naar concepten en prototypes die als basis dienen voor verdere ontwikkeling.
Contact: gaston.jamin@zuyd.nlLi Juan Jie
Ik studeerde Fysiotherapie aan Zuyd Hogeschool (Heerlen, 2013) en behaalde een Master in Sport and Health Sciences aan de University of Exeter (Exeter, 2014). In 2020 promoveerde ik met mijn proefschrift ‘Different Explanation, Less Frustration? Making Explicit Whether Implicit Motor Learning Strategies Are Feasible and Effective in Neurological Rehabilitation’.
Momenteel werk ik als docent en onderzoeker bij Zuyd Hogeschool, binnen de Academie voor Fysiotherapie en het lectoraat Maatwerk in Leefstijl en Beweegzorg. Daarnaast geef ik squashtraining bij het sportcentrum van de Universiteit Maastricht. Mijn onderzoeksinteresse richt zich op motorisch leren binnen sport en revalidatie, met een bijzondere focus op de brug tussen fundamenteel onderzoek en praktische toepassingen.
Contact: li-juan.jie@zuyd.nl
Rachel Slangen
Sinds 2022 werk ik als onderzoeker bij het lectoraat Maatwerk in Leefstijl en Beweegzorg. Ik studeerde Fysiotherapie aan Zuyd Hogeschool (Heerlen, 2003) en Bewegingswetenschappen aan de Universiteit Maastricht (Maastricht, 2005). Na enkele jaren in de praktijk richtte ik me op onderzoek naar pijnbehandelingen. In 2018 promoveerde ik op ruggenmergstimulatie bij neuropathische pijn door diabetische perifere neuropathie, met het proefschrift ‘Spinal cord stimulation in painful diabetic peripheral neuropathy: clinical and cost-effectiveness’.
Bij Medtronic werkte ik aan klinisch onderzoek rond neuromodulatie en behaalde ik in 2021 FDA-goedkeuring voor een therapie. Mijn expertise ligt bij chronische pijn, diabetes en het stimuleren van een gezonde leefstijl om co-morbiditeiten te voorkomen. Bij het Living Lab Gelijke onderwijskansen en Inclusiviteit (Movare/Zuyd) verbind ik praktijkvraagstukken met onderzoek.
Naast mijn werk voor het lectoraat ben ik docent aan de Academie voor Fysiotherapie. Ik begeleid studenten bij de minor ‘Pijn en het Brein’ en bij afstudeerprojecten. Mijn focus ligt op de verbinding tussen onderzoek, praktijk en onderwijs.
Contact: rachel.slangen@zuyd.nlRenske Looijkens
Ik ondersteun de lectoraten Autonomie en Participatie van Chronisch Zieken, Wijkgerichte Zorg en Maatwerk in Leefstijl en Beweegzorg. Van vergaderingen organiseren en agenda’s beheren tot ervoor zorgen dat alles soepel verloopt: ik ben het aanspreekpunt achter de schermen. Mijn dagen zijn gevuld met plannen, regelen en coördineren, zodat het team zich volledig kan richten op het onderzoek en de projecten.
Met mijn achtergrond in de evenementenbranche heb ik een scherp oog voor detail en structuur. Of het nu gaat om praktische zaken zoals stoelen klaarzetten of grotere uitdagingen zoals complexe planningen, ik doe mijn best om ervoor te zorgen dat alles in goede banen wordt geleid.
Contact: renske.looijkens@zuyd.nl
Diana Wetzels
In 2011 startte ik bij de Academie Commerciële Economie en Financieel Management van Zuyd Hogeschool als directiesecretaresse en managementassistent. Na een aantal jaar stapte ik over naar de rol van beleidsondersteunend medewerker en rondde ik in 2018 de hbo-opleiding Bedrijfskunde (Finance & Control) af.
Sinds mei 2021 werk ik als beleidsondersteunend medewerker voor de lectoraten Autonomie en Participatie van Chronisch Zieken, Wijkgerichte Zorg en Maatwerk in Leefstijl en Beweegzorg. Ik houd me bezig met financiële, administratieve en personele zaken van onderzoeksprojecten. Daarnaast ben ik de verbindende schakel tussen onderzoekers, lectoren, ondersteunende diensten en externe partners. Ik zorg ervoor dat alles in goede banen wordt geleid.
Contact: diana.wetzels@zuyd.nl | werkdagen: ma t/m vrij
Lectoraat Maatwerk in Leefstijl en Beweegzorg
Nieuw Eyckholt 300
6419 DJ Heerlen