Zuyd staat voor uitstekend onderwijs en baanbrekend onderzoek. Dat mag meer zichtbaar worden’
Angelique Baguette, directeur Marketing en Communicatie: ‘Zuyd Hogeschool is een onderwijsinstelling met een enorm potentieel’
Angelique Baguette, directeur Marketing en Communicatie, heeft er ruim tien maanden opzitten bij Zuyd Hogeschool. ‘Een prachtbaan in een prachtorganisatie met een enorm potentieel. Ik zie het als een mooie uitdaging om dat potentieel meer te ontsluiten, de parels van Zuyd zichtbaarder te maken en te bouwen aan een duurzame relatie met klanten.’
Angelique (53) groeide op in Maastricht. Zij studeerde bedrijfseconomie aan de Universiteit Maastricht met als specialisatie Finance. ‘In 1999 verhuisde ik naar Eindhoven voor een baan bij Rabobank Nederland. Ik dacht er een jaar of twee te blijven, maar ik woon er nog altijd met veel plezier.’ Angelique ontmoette haar man bij de Rabobank. Samen hebben ze twee zonen Thom (15) en Noud (12). Hoewel een drukke baan en gezin weinig tijd overlaten voor hobby’s, is fotografie een vrijetijdsbesteding waar Angelique wel graag af en toe tijd voor vrijmaakt. ‘Ik vind het heerlijk om met een groepje mensen op pad te gaan. Om samen te fotograferen of een fototentoonstelling in een museum te bezoeken. Mét uiteraard een gezellig borreltje achteraf.’ Wat haar trekt in fotografie? ‘Fotograferen spreekt het creatieve deel van je brein aan. Ik houd van foto’s met een twist, dat is mijn specialiteit. Dat je niet meteen ziet wat het is, maar een paar keer heel goed moet kijken.’
Outside-in denken
Angelique werkte ruim 21 jaar bij de Rabobank in verschillende marketingfuncties, waarvan in een groot deel als leidinggevende. ‘Rabobank beschouw ik als mijn ‘zakelijk opvoeder’. Het belangrijkste dat ik hier heb geleerd is dat je als onderneming altijd klantwaarde moet leveren. De behoeften en wensen van de klant zijn altijd leidend en moeten worden vertaald naar ‘binnen’ in plaats van andersom. Dit outside-in denken is cruciaal voor elke organisatie, want zonder klant geen bedrijf.’ Na Rabobank werkte Angelique enkele jaren voor andere organisaties. Haar laatste baan was bij verzekeringsmakelaar Aon, een Amerikaans bedrijf. ‘Daar heb ik het een paar jaar goed naar mijn zin gehad. Totdat ik merkte dat steeds meer energie ging zitten in andere zaken dan het leveren van klantwaarde. Dat paste niet bij mij. In die periode kreeg ik een telefoontje van een bekende die mij vroeg of Zuyd Hogeschool niets voor mij zou zijn. Mijn eerste reactie was afwijzend. Dat had vooral te maken met mijn achtergrond in de bank- en verzekeringswereld, het onderwijs zag ik niet als logische vervolgstap. Maar na een paar gesprekken met de sollicitatiecommissie en het College van Bestuur was ik erg enthousiast. Bij Zuyd en de vele uitdagingen die er liggen, komen mijn kwaliteiten als bouwer, klantenmens en outside-indenker uitstekend van pas. Dus ‘nee’ werd een volmondig ‘ja’ en daar heb ik nog geen seconde spijt van gehad.’
Groot potentieel
‘Zuyd heeft mij getroffen als een onderwijsinstelling met een enorm potentieel. Het beschikt over prachtige parels zoals in Maastricht de Hotel Management School, de Toneelacademie en het Conservatorium. Maar hiermee doe ik andere Zuyd-opleidingen absoluut tekort. Als je hoort en ziet hoe onze academies en studenten verschil in de samenleving maken, dan kun je niet anders dan trots zijn op wat hier gebeurt. Zuyd staat immers garant voor uitstekend onderwijs en doet baanbrekend onderzoek dat ten goede komt aan het regionale bedrijfsleven, Limburg, Nederland en zelfs internationaal. Ik heb me daarin natuurlijk verdiept en kwam tot de conclusie dat dit beeld meer zichtbaarheid verdient. Ik zie dat als een prachtige opgave voor onze dienst Marketing en Communicatie.’
Het verhaal van Zuyd
‘De dienst Marketing en Communicatie bestaat uit bevlogen, enthousiaste en loyale vakmensen. Stuk voor stuk mensen met een groot Zuyd-hart. We zijn hard op weg om een dienst met een hele heldere missie, structuur en focus te worden. Daar hebben we de afgelopen maanden hard aan gewerkt. Veel aandacht gaat uit naar ‘het verhaal’ van Zuyd, oftewel onze positionering en branding. In marketingtermen: we willen de breinpositie van Zuyd bij onze klanten verhogen. Ervoor zorgen dat onze klanten meteen aan Zuyd denken als het gaat om studiekeuze, praktijkonderzoek, stagiaires, projecten en ga zo maar door. De positionering begint dan ook bij de gedachtewereld van onze klant. Wat heeft die van ons nodig? Welke oplossing hebben wij te bieden? Hoe laten we de buitenwereld kennisnemen van onze vele maatschappelijk relevante onderzoeken? Maar ook: hoe spreek je potentiële studenten aan? Hoe ziet hun ‘klantreis’ eruit voordat ze een opleiding kiezen en hoe spelen we daar beter op in?’
Collega’s van Zuyd werken vanuit hun hart, zijn gepassioneerd en staan ergens voor
Zichtbaar voor de buitenwereld
Wat komt Angelique brengen en wat komt zij halen? ‘Wat ik breng is mijn ervaring en kennis op het gebied van marketing en communicatie, en op het gebied van transitie en vernieuwing. Ik ben een bouwer, goed in het aanbrengen van structuur en leggen van verbindingen. Er gebeurt al zo ontzettend veel goeds bij Zuyd, maar niet altijd in goede samenhang met elkaar én vaak onvoldoende zichtbaar voor de buitenwereld. Je hebt beter overzicht nodig om inzicht te krijgen. Alleen dan kunnen we elkaar versterken. Wat ik kom halen is een baan met maatschappelijke relevantie en werkplezier. De collega’s bij Zuyd werken vanuit hun hart, zijn gepassioneerd en staan ergens voor. Er is sprake van een hoog intelligentieniveau en de discussies gaan ergens over. Ik heb het mandaat van de leden van het College van Bestuur om dingen voor elkaar te krijgen en hun steun en support voel ik elke dag. Daardoor lukt het de beweging ‘van goed naar beter naar best’ in gang te zetten. Dat geeft mij veel energie. Ik voel me hier als een vis in het water.’
Portrettenreeks ‘Maak kennis met…
Sinds begin 2022 is een aantal nieuwe directeuren en een nieuw lid van het College van Bestuur bij Zuyd Hogeschool gestart. Enkele van hen waren al werkzaam binnen Zuyd, een aantal zette de stap naar Zuyd vanuit een andere organisatie. In een reeks portretten maken we nader kennis met hen. En vragen we hoe het met ze gaat, hoe de eerste periode bevallen is, waar ze druk mee zijn geweest en wat hun toekomstplannen zijn.