King Charles netwerkt met bedrijven op Matchmaking Festival
De voortuin van Zuyd in Heerlen staat vol lichtbruine stretchtenten. Tussen de houten tentpalen wemelt het van de studenten, ondernemers en medewerkers van bedrijven. Het is 25 april en ruim vierhonderd studenten en 62 bedrijven zijn deze middag op het Matchmaking Festival van Zuyd.
Allemaal hebben ze hetzelfde doel: elkaar beter leren kennen en aftasten of er een toekomstige samenwerking mogelijk is. Dat kan zijn in de vorm van een baan, stage, bijbaan, onderzoek of bijvoorbeeld een afstudeerproject. Maar ook studenten die niet vooraf een afspraak hebben gemaakt met een bedrijf naar keuze, doen hier inspiratie op. Dat kan makkelijk. Studenten hebben een rode naamsticker op hun jas en mensen van een bedrijf hebben een blauwe.
‘Graag meer festivals’
Onder de eerste tent smullen vier meiden van een warme, dampende wrap. Deze derdejaars studeren European Studies zijn op de bonnefooi naar Heerlen gekomen. Volgend jaar gaan ze stagelopen en ze komen nu al eens checken of ze een leuk bedrijf tegenkomen. “We hadden geen afspraak met een bedrijf”, vertelt Nicky Huppertz (22). “Toch werden we net meteen door twee meiden van Apotheek Europe aangesproken. Daar ligt mijn interesse niet, maar het was toch leuk en je weet nooit waar je via via terechtkomt.” Wat haar betreft mag Zuyd vaker zulke netwerkfestivals organiseren. Jasmijn Zwerver (20), Lisanne Kaebisch (21) en Naomi Hanhart (19) knikken. Intussen hebben ze hun wraps op. “Was heerlijk!” Ze geven er unaniem een “dikke zeven” voor.
King Charles
Een paar tenten verderop loopt nog een student zonder enige afspraak voor vandaag in zijn agenda. Charles Scheffers. Hij is 23 en tweedejaars Facility Management. Pilsje in de hand en na vandaag mag hij zich misschien wel de netwerkkoning van Zuyd noemen. Volgens Dahnee Nijsten van de organisatie klampt ‘king Charles’ voortdurend mensen met blauwe stickers aan. Terwijl de blauwe lucht betrekt en de eerste druppels vallen, ziet Charles onder een tent opnieuw iemand met een blauwe sticker. Het is Sven Kort van IT-bedrijf Innervate bij vliegveld Beek. “Kijk door de regen komen studenten en bedrijven nog dichter bij elkaar”, zegt Sven. Hij tipt Charles: “Zodra je dat weet wat je wilt, is het fijn als je dat goed kunt uitleggen. Zoals een paar studenten van Technische Bedrijfskunde die ik net sprak. Eerder werkten we niet met deze opleiding. Maar zij hadden zo’n goed verhaal dat ik toch hun curriculum vitae’s heb meegenomen.” Sven wijst naar een pak papieren in zijn jaszak. Charles neemt de tip ter harte. Maar nu wil hij nog even vrij rondstruinen en met iedereen kletsen. “Behalve met die agenten. Daar ga ik zo niet naartoe”, lacht hij, terwijl hij naar zijn biertje knikt.
Schietpartij
Toch is een agent geen gewone diender. Hij werkt zestien uur per week op de 112-meldkamer in Maastricht, maar daarnaast is Yordi Maesen (28) derdejaars Finance & Control bij Zuyd. “Andere studenten weten helemaal niet dat een bijbaan bij de politie mogelijk is. Ze dachten alleen aan een stage. Bij de politie is juist veel behoefte aan hbo-personeel. Maar je moet wel mentaal weerbaar zijn. Laatst had ik bijvoorbeeld een vrouw aan de lijn, omdat een kennis haar kinderen, haar man en daarna zichzelf had neergeschoten. Dat moet je niet mee naar huis nemen.” Of Yordi na zijn opleiding bij de politie blijft, weet hij nog niet. “Zou zomaar kunnen.”
De organisatie van het Matchmaking Festival kijkt terug op een geslaagde middag. Ondanks de regen. “We weten niet eens hoeveel studenten er precies zijn geweest. Wel weten we zeker dat er 385 studenten aanwezig waren. We hebben geprobeerd zoveel mogelijk studenten te registeren maar het werd opeens zo druk dat een gedeelte gewoon het terrein op liep. Geweldig”, vertelt Vivianne Baart van het Kennis en Informatiecentrum van Zuyd. Wat betreft teamleider Marion Fenijn is deze festivalstijl zeker voor herhaling vatbaar: “Je moet je voorstellen dat er in een middag even duizenden gesprekken zijn gevoerd.”