Ondersteunende Technologie in de Zorg
In onze samenleving heeft een groeiend aantal mensen langdurige zorg nodig en zijn er steeds minder mensen die deze zorg verlenen. Dat leidt tot een overbelast zorgsysteem met alle problemen van dien. Om deze problemen aan te pakken, biedt ons lectoraat technologische oplossingen die de zorg ondersteunen.
Projecten
Met name in de revalidatie en langdurige zorg voeren we projecten uit waarbij we nauw samenwerken met professionals en andere gebruikers van technologische oplossingen. Dit zijn bijvoorbeeld kinderen met beperkingen, ouderen, mensen met zintuiglijke of verstandelijke beperkingen en mensen die communicatief kwetsbaar zijn. Onze projecten vinden zowel plaats binnen instellingen waar deze personen wonen en/of worden begeleid, als daarbuiten (intramuraal en extramuraal).
Invalshoeken
We voeren onze projecten uit vanuit 3 invalshoeken:
- Product-gedreven
Behoeftes, knelpunten of kansen die burgers en/of professionals op het gebied van zorgtechnologie ervaren, vormen voor ons aanleiding om nieuwe toepassingen te verkennen en ontwerpen. Wij evalueren deze (nieuwe) toepassingen vervolgens op een aantal aspecten: beleving, bruikbaarheid, hanteerbaarheid, doelmatigheid en het effect in de dagelijkse praktijk. Tenslotte stellen we de toepassingen bij, zodat ze gebruikers uiteindelijk optimaal ondersteunen tijdens activiteiten en passen binnen de fysieke en sociale omgeving waarin ze ingezet worden. - Proces-gedreven
We richten ons op processen rondom specifieke zorgtechnologie-producten, zoals de advisering en verstrekking ervan. Daarbij streven we steeds naar een optimale inzet van de expertise van diverse stakeholders en de onderlinge samenwerking, zodat burgers de juiste hulpmiddelen kunnen gebruiken. Ook ondersteunen we zorgorganisaties bij (onderzoek naar) de implementatie van zorgtechnologie in hun dagelijkse processen. Tenslotte kunnen projecten in deze invalshoek gericht zijn op het ondersteunen van burgers bij het zelf maken van keuzes voor hulpmiddelen. - Organisatie-gedreven
Zorgtechnologie-producten staan niet zo zeer centraal in deze projecten. We richten ons op de organisatie van de hulpmiddelenzorg en de vraag hoe innoveren met technologie in een zorginstelling of regio gestimuleerd kan worden (toename van innovation readiness). In deze projecten vormen de elementen van een (netwerk)organisatie de ingang tot verandering: strategie, structuren, processen, competenties, leiderschap of cultuur.
Onze missie
Op deze manier werken we aan onze missie waarbij:
- mensen met beperkingen passende zorgtechnologie en hulpmiddelen kunnen gebruiken ter ondersteuning van hun activiteiten en participatie in het dagelijks leven, ongeacht hun leeftijd;
- zorg- en welzijnsprofessionals technologie kunnen inzetten die bijdraagt aan duurzame inzetbaarheid en de efficiëntie van dagelijkse werkprocessen;
- toekomstige zorg- en welzijnsprofessionals een voortrekkersrol vervullen bij het gebruik en de implementatie van zorgtechnologie.
Samenwerking
Onze projecten voeren we uit samen met zorg- en welzijnsinstellingen, professionals, bedrijven, cliënten, overheden en andere kennisinstellingen. Binnen Zuyd Hogeschool werken we samen met de andere academies binnen het domein Gezondheid en Welzijn, met de Academie Engineering en de opleiding Communication and Multimedia Design van Maastricht Institute of Arts.
Achtergrond
Het lectoraat Ondersteunende Technologie in de Zorg heeft haar thuisbasis bij de Academie voor Ergotherapie en is gebaseerd op de programmalijnen van het Expertisecentrum voor Innovatieve Zorg en Technologie (EIZT): emerging technologies, e-health en readiness.
Aan het lectoraat Ondersteunende Technologie in de Zorg is een bijzonder lectoraat verbonden: Passende Revalidatiezorg. Dit bijzonder lectoraat is ontstaan uit de samenwerking van ons lectoraat en het lectoraat Maatwerk in Leefstijl & Beweegzorg met Adelante Zorggroep.
-
Medewerkers
De volgende medewerkers zijn werkzaam voor het lectoraat:
Ramon Daniëls, lector
Wat is je functie bij het lectoraat/Zuyd Hogeschool?
Ik ben sinds 1 januari 2017 lector van het lectoraat Ondersteunende Technologie in de Zorg. Daarnaast ben ik programmaleider van het Zuyd Expertisecentrum Innovatieve Zorg en Technologie (EIZT).
Welke andere functies bekleed je?
Sinds 1 januari 2017 ben ik ook lid van de Academische Werkplaats Ouderenzorg Limburg (AWO-L) en verbonden aan ouderenzorgorganisatie Sevagram. De focus van mijn werkzaamheden bij AWO-L en Sevagram ligt op zorgtechnologie en innovation readiness van zorgorganisaties. Sinds juli 2023 coördineert het lectoraat de Academische Werkplaats Hulpmiddelen-Zelfredzaamheid, waarvan ik projectcoördinator ben.
Wat is/zijn je expertise-gebied(en)?
Mijn expertise richt zich op het ontwikkelen, evalueren en implementeren van zorgtechnologie en op innovation readiness van zorgorganisaties. Daarnaast houd ik mij bezig met innovatienetwerken en met de ontwikkeling van Living Labs (innovatie-leeromgevingen).
Bij welke onderzoeken/projecten ben je betrokken?
Ik ben direct of indirect bij vrijwel alle lectoraatsprojecten betrokken. Projecten waar ik nu meer bij betrokken ben, zijn: HASHTEK, WOLK, ZIVRA en EET-ZE.
Inauguratie
Op 16 maart 2018 werd Ramon geïnstalleerd als lector in een gezamenlijke inauguratie met dr. Susy Braun en dr. Erik van Rossum. Lees hun rede ‘Vitaliteit en participatie van burgers in Zuid-Limburg’.
Contactgegevens: [email protected]
LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/rdaniels1/Ine Bex-Van de Schoor, onderzoeker
Wat is je functie bij het lectoraat/Zuyd Hogeschool?
Sinds september 2024 werk ik als adviseur bij het lectoraat Ondersteunende Technologie in de Zorg. Daarnaast draag ik bij aan de ontwikkeling van Leven Lang Leren (LLO)-ergotherapie.
Wat is/zijn je expertise-gebied(en)?
Ik heb eerst een aantal jaren ervaring in verschillende functies opgedaan: behandelend ergotherapeut, indicatiesteller en WMO-consulent. Daarna ben ik 15 jaar lang praktijkhouder van een eerstelijns ergotherapiepraktijk geweest. Binnen deze praktijk lag de focus op cognitieve beperkingen bij mensen met neurologische aandoeningen zoals Parkinson, dementie en niet-aangeboren hersenletsel (NAH). Sinds 2024 geef ik cursussen en trainingen aan zorgprofessionals via Ergotherapie Nederland, Pro-Education en Kennislinq.
Bij welke onderzoeken/projecten ben je betrokken?
In september 2024 heb ik meegewerkt aan een onderzoek naar het gebruik van de WOLK in thuissituaties. Verder ben ik betrokken bij projecten rondom functioneel advies, toilethulpmiddelen en beeldbeschrijvingen voor mensen met visuele beperkingen.
Contactgegevens: [email protected]
LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/ine-van-de-schoor-85402629/Michael Breemen, docent-onderzoeker
Wat is je functie bij het lectoraat/Zuyd Hogeschool?
Ik ben docent-onderzoeker bij de lectoraten Ondersteunende Technologie in de Zorg en Wijkgerichte Zorg. Binnen de Academie voor Verpleegkunde ben ik werkzaam bij de basisjaren en het afstuderen. Ook coördineer ik de minor langdurige zorgprofessional, ben ik lid van de werkgroep eHealth en betrokken bij de leergangen palliatieve zorg bij Zuyd Professional.
Wat is/zijn je expertise-gebied(en)?
Ik heb veel ervaring als verpleegkundige en zorgcoördinator in de ouderenzorg. Daarnaast heb ik tijdens mijn Master Gezondheidsinnovatie onderzoek gedaan naar de ervaringen van zorgprofessionals met technologie in het zorgproces. Mijn expertisegebieden liggen dan ook op het gebied van ouderenzorg, eHealth, palliatieve zorg, wondzorg en zorginnovatie.
Bij welke onderzoeken/projecten ben je betrokken?
Bij de lectoraten ben ik op dit moment betrokken bij het project Lekker slapen in de ouderenzorg, gericht op de ontwikkelingen van een digitaal slaapprotocol (Nacht & Rust).
Contactgegevens: [email protected]
LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/michael-breemen-35012713b/Marissa Gerards, docent-onderzoeker
Wat is je functie bij het lectoraat/Zuyd Hogeschool?
Sinds 2022 ben ik als docent-onderzoeker verbonden aan Zuyd Hogeschool. Als docent werk ik voor de Academie voor Fysiotherapie. Hier begeleid ik afstudeerders tijdens hun scriptieperiode en ben ik onder andere betrokken bij methodologie en statistiek onderwijs in het versnelde traject voor vwo’ers en de minor Science.
Sinds 2024 werk ik als onderzoeker voor het Lectoraat Ondersteunende Technologie in de Zorg.Welke andere functies bekleed je?
Ik werk ook als senior onderzoeker bij het kenniscentrum van Adelante Zorggroep en de vakgroep revalidatiegeneeskunde bij Universiteit Maastricht. Hier ligt mijn focus op onderzoek en onderwijs op het gebied van revalidatie bij chronische pijn en hersenletsel.
Wat is/zijn je expertise-gebied(en)?
Na mijn bachelor opleiding Fysiotherapie en Master opleiding Human Movement Sciences ben ik in 2023 gepromoveerd met het proefschrift getiteld: ‘The next step; perturbation-based balance training and falls prevention for older adults.’
Bij welke onderzoeken/projecten ben je betrokken?
Binnen het lectoraat ben ik betrokken bij projecten op het gebied van zelfstandig oefenen met behulp van XR in de revalidatie na hersenletsel (project ZIVRA), het implementeren en evalueren van onder andere een heupairbag ter ondersteuning van thuiswonende ouderen en het Nacht & rust slaapprotocol in de zorg voor mensen met dementie.
Contactgegevens: [email protected]
LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/marissa-gerards-9917ab100/Anne Grieger, docent-onderzoeker
Wat is je functie bij het lectoraat/Zuyd Hogeschool?
Sinds oktober 2024 ben ik werkzaam bij het lectoraat Ondersteunende Technologie in de Zorg. Hier doe ik onderzoek naar technologie en hulpmiddelen die de participatie bevorderen van mensen met CVA in de thuisomgeving.
Welke andere functies bekleed je?
Ik geef les bij de opleiding Ergotherapie. Daarnaast ben ik bezig met mijn promotieonderzoek aan de RWTH Aachen. Dit onderzoek richt zich op het bevorderen van autonomie en participatie van mensen met een psychiatrische aandoening en de vraag hoe nieuwe ergotherapeutische interventies in de praktijk geïmplementeerd kunnen worden.
Wat is/zijn je expertise-gebied(en)?
Mijn expertise betreft kwalitatief onderzoek op het gebied van ergotherapie en gezondheidswetenschappen. Ik vind het met name interessant hoe nieuwe, innovatieve interventies geïmplementeerd kunnen worden in de praktijk en hoe het vak ergotherapie zich verder kan professionaliseren.
Contactgegevens: [email protected]
LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/anne-grieger-2b8a0454/Edith Hagedoren, docent-onderzoeker
Wat is je functie bij het lectoraat/Zuyd Hogeschool?
Sinds 2014 werk ik als onderzoeker bij het lectoraat Ondersteunende Technologie in de Zorg. Mijn aandachtsgebied is: informeren, adviseren en implementeren van ondersteunende technologie. Daarnaast ben ik docent bij de opleiding Ergotherapie en verzorg ik (post-hbo) scholing.
Welke ander functies bekleed je?
Ik heb jarenlang als extern ergonomisch adviseur voor GGD Zuid-Limburg geadviseerd bij complexe problematiek bij individuele voorzieningen vanuit de WMO.
Wat is/zijn je expertise-gebied(en)?
Mijn expertisegebied betreft hulpmiddelenzorg. Mijn missie is dat iedereen met een beperking het voor hem/haar meest geschikte hulpmiddel kan gebruiken om optimale zelfredzaamheid en participatie te bereiken. Zo kan de kwaliteit van leven van mensen met een beperking verbeteren, de zorgverlener ontlast worden en de zorg betaalbaar blijven.
Bij welke onderzoeken/projecten ben je betrokken?
Ik ben betrokken bij diverse projecten. Steeds met de focus op het informeren, adviseren en implementeren van hulpmiddelen. Enkele voorbeelden zijn: www.hulpmiddelentips.nl, OMARM, EET-ZE, implementatie Functioneel advies, toilethulpmiddelen, COM en het daaruit voortvloeiende project Dyslexie Centraal.
In januari 2022 ben ik gestart met een promotietraject dat zich richt op de doelmatigheid van een geoptimaliseerd verstrekkingsproces voor aan-/uittrekhulpmiddelen voor therapeutisch elastische kousen. Dit promotietraject wordt grotendeels uitgevoerd binnen het project #HASHTEK.
Contactgegevens: [email protected]
LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/edith-hagedoren-44649013/Jeanne Heijkers, docent-onderzoeker
Wat is je functie bij het lectoraat/Zuyd Hogeschool?
Ik ben senior docent-onderzoeker bij de Academie voor Ergotherapie en verbonden aan het lectoraat Ondersteunende Technologie in de Zorg.
Welke andere functies bekleed je?
Ik ben coordinator van de minor Designing Future Care, technology aided. Dit is een brede minor die opleidingen gezondheidszorg en techniek met elkaar verbindt. In het project Univercity van het lectoraat Smart Urban Redesign (SURD) ben ik trekker vanuit het domein gezondheidszorg in de stad Roermond; hierbij ligt het accent op verbinden en inclusie.
Ook ben ik lid van het Innovatieteam technologie in het onderwijs in het domein Zorg en Welzijn bij Zuyd en van het expertteam technologie binnen de Ergotherapie Academie. Dit team is verantwoordelijk voor de inbedding van technologie in het onderwijs.
Daarnaast ben ik voorzitter van de Academieraad Ergotherapie en docent bij de post-hbo-opleiding ‘Technologie: wat kun je ermee?’ van Ergotherapie Nederland.Wat is/zijn je expertise-gebied(en)?
Mijn expertise ligt op het gebied van ergotherapie, de verbinding van technologie in Zorg en Welzijn en advisering van technologie en hulpmiddelen.
Bij welke onderzoeken/projecten ben je betrokken?
Binnen de Academische Werkplaats Hulpmiddelen ben ik bezig met het project toilethulpmiddelen. Daarnaast ben ik betrokken bij het landelijke OTHER-project waarin onderzocht wordt hoe een activiteitenmeter verbetering kan aanbrengen in het revalidatietraject van mensen met restverschijnselen na CVA. Daarnaast ben ik lid van de EIZT-community VR/XR/AR.
Contactgegevens: [email protected]
LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/jeanneheijkers/Renée van den Heuvel, docent-onderzoeker
Wat is je functie bij het lectoraat/Zuyd Hogeschool?
Ik ben docent-onderzoeker bij Zuyd Hogeschool en verbonden aan een aantal onderzoeksprojecten van het lectoraat Ondersteunende Technologie in de Zorg. Mijn onderwijsactiviteiten zijn met name gekoppeld aan de opleiding Ergotherapie.
Wat is/zijn je expertise-gebied(en)?
‘Robots voor kinderen met een ernstige fysieke beperking’ was het onderwerp van mijn promotieonderzoek. Dit onderzoek vond plaats in de context van revalidatie en speciaal onderwijs. Vanuit het lectoraat ben ik hierdoor steeds betrokken bij onderzoeksprojecten in de revalidatie (zowel kinderen als volwassenen). Ik hou me graag bezig met kwalitatief onderzoek, co-creatie en het betrekken van gebruikers bij het onderzoek.
Bij welke onderzoeken/projecten ben je betrokken?
In samenwerking met Adelante Zorggroep ben ik betrokken bij de coördinatie van het Revalidatie InnovatieLab (RIL). Binnen het RIL wordt gewerkt aan het bestendigen en verbeteren van de revalidatiezorg. Door een inspirerende omgeving te creëren waarin zorgprofessionals, ervaringsdeskundigen, bedrijven, onderzoekers, docenten en studenten interprofessioneel samenwerken op het gebied van revalidatiezorg, -onderwijs en -onderzoek. Ik ben daarnaast vanuit het lectoraat betrokken bij Crosscare 2.0 en het ZIVRA project rondom arm-hand revalidatie middels VR voor patiënten met een hersenletsel.
Contact: [email protected]
LinkedIn: www.linkedin.com/in/reneevdheuvel/Ramon Jongen, docent
Wat is je functie bij het lectoraat/Zuyd Hogeschool?
Ik ben als docent verbonden aan Zuyd Hogeschool. Ik verzorg technisch onderwijs in de vakgebieden: beeld- & signaalverwerking, elektronica, dynamica, virtual reality, 3D printen, robotica en programmeren. Daarnaast begeleid ik studenten engineering bij stages en afstuderen.
Bij het team Ergotherapie ben ik als docent vooral betrokken bij het expertteam technologie. Ook ben ik betrokken bij de (door)ontwikkeling van de minor ‘Designing Future Care, Technology Aided’, waarbij interprofessionele samenwerking tussen zorg, technologie en design centraal staat.
Bij het lectoraat Ondersteunende Technologie in de Zorg sluit ik als onderzoeker aan bij projecten rondom de inzet van Virtual Reality en 3D printing in de zorg. Samen met externe partijen, docenten en studenten pas ik bestaande technologie toe (en aan) om deze in te zetten ter bevordering van de autonomie van cliënten met een ondersteuningsvraag.
Contactgegevens: [email protected]
LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/ramon-jongen-2aa9101b/Claire Huijnen, senior docent-onderzoeker
Wat is je functie bij het lectoraat/Zuyd Hogeschool?
Ik werk als senior docent-onderzoeker bij het lectoraat Ondersteunende Techniek in de Zorg. Ik richt mij op toegepast onderzoek en de implementatie van zorgtechnologie, met een focus op zorgrobotica. Binnen het onderwijs begeleid ik stagiair(e)s en afstudeerders van diverse opleidingen, zoals Healthcare Engineering, Ergotherapie, Social Work en Biometrie. Bij de masteropleiding Gezondheidsinnovatie ben ik actief als coördinator en docent van de module Creatie, coördinator en docent van de workshops Innoveren met technologie.
Welke andere functies bekleed je?
Binnen het Expertisecentrum Innovatieve Zorg en Technologie (EIZT) ben ik kartrekker van de Robotica community en de Technologie in onderwijs community. Daarnaast ben ik als innovator verbonden aan LIME (Limburg Meet) en het Smart Health Innovation Center. Bij de Open Universiteit ben ik lid van de Research Group Educational Robotics and Computational Thinking. Tenslotte vervul ik de rol van linking pin voor het thema technologie binnen het Living Lab Movare. In deze rol werk ik aan vraagstukken rondom gelijke onderwijskansen, participatie, en inclusiviteit binnen het primaire onderwijs. Hierbij wordt technologie strategisch ingezet om barrières weg te nemen en kansen te creëren, zodat ieder kind de kans krijgt om te floreren.
Wat is/zijn je expertise-gebied(en)?
Mijn expertise ligt op het snijvlak van zorg, toegepast onderwijs en mensgerichte innovaties. Mijn promotieonderzoek heb ik uitgevoerd op het gebied van interventies met sociale robots om kinderen met een autismespectrumstoornis te ondersteunen. Een belangrijk aspect bij alles wat ik doe is het actief betrekken van zorgprofessionals, cliënten en andere stakeholders. Dit om ervoor te zorgen dat technologie niet alleen aansluit bij hun behoeften en vaardigheden maar ook daadwerkelijk geïmplementeerd en gedragen wordt binnen organisaties.
Bij welke onderzoeken/projecten ben je betrokken?
Ik werk ik aan het programma Sociale Robotica in de VG-sector. Daarbij doen we binnen 6 zorgorganisaties toegepast onderzoek naar de meerwaarde en hanteerbaarheid van robot Ivy. Verder ben ik betrokken bij diverse andere projecten, waaronder CrossCare 2.0, en EET-ZE.
Contactgegevens: [email protected]
LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/clairehuijnen/
Monique Lexis, senior docent-onderzoeker
Wat is je functie bij het lectoraat/Zuyd Hogeschool? Ik ben werkzaam als senior docent-onderzoeker bij het lectoraat Ondersteunende Technologie in de Zorg en de Master Advanced Nursing Practice. Bij deze masteropleiding coördineer ik de eerstejaars module Kennis en Wetenschap 1 en ben ik buddy coördinator van Kennis en Wetenschap 2 (leerjaar 2). Ook geef ik er wetenschapsonderwijs, zoals masterthesisbegeleiding en CAT-onderwijs (Critical Appraisal of a Topic).
Bij het lectoraat werk ik aan onderzoek en projecten op het gebied van (door)ontwikkeling, evaluatie en implementatie van ondersteunende technologie in de zorg.
Welke andere functies bekleed je?
Ik ben lid van het netwerk Gedragscode Onderzoek van Zuyd Hogeschool, neem deel aan landelijke werkgroepen (hogescholen en universiteiten) over de betekenis en impact van de Medical Device Regulation (MDR) voor onderzoek en onderwijs en maak per januari 2025 deel uit van de Medisch-Ethische ToetsingsCommissie (METC-Z).
Wat is/zijn je expertise-gebied(en)?
Ik heb ergotherapie, bewegingswetenschappen en epidemiologie gestudeerd. Ik ben gepromoveerd op het gebied van arbeidsepidemiologie, waarbij ik onderzoek heb gedaan naar preventie van langdurig ziekteverzuim en depressie bij medewerkers met een hoog risico op verzuim en milde depressieve klachten.
Bij welke onderzoeken/projecten ben je betrokken?
Ik ben momenteel bij 4 projecten betrokken: Implementatie en evaluatie van het Nacht&Rust slaapprotocol bij verpleeghuisbewoners, HuPhub, AWHZ Deelproject 1 en Crosscare 2.0 Interreg Vlaanderen Nederland.
Contactgegevens: [email protected]
LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/moniquelexis/Uta Roentgen, docent-onderzoeker
Wat is je functie bij het lectoraat/Zuyd Hogeschool?
Sinds september 2009 ben ik werkzaam als onderzoeker bij het lectoraat Ondersteunende Technologie in de Zorg. Daarnaast ben ik docent bij de Academie voor Ergotherapie en bij de Master Advanced Nursing Practice (MANP). Bij de Bachelorstudiengang Ergotherapie coördineer ik samen met een collega een module over innovatieve werkgebieden, ben ik betrokken bij het onderwijs over onderzoeksmethodologie en begeleid ik studenten bij het afstuderen. Bij de MANP begeleid ik studenten bij hun masterthesis.
Welke andere functies bekleed je?
Ik ben lid van de examencommissie van de Academie voor Ergotherapie, van de Academische Werkplaats Hulpmiddelenzorg Zelfredzaamheid (AWH-Z) en van de Association for the Advancement of Assistive Technology in Europe (AAATE).
Wat is/zijn je expertise-gebied(en)?
Mijn expertise ligt op het gebied van hulpmiddelen. Zo was mijn promotieonderzoek gericht op elektronische mobiliteitshulpmiddelen voor mensen met een visuele beperking.
Bij welke onderzoeken/projecten ben je betrokken?
In huidige projecten staat het optimaliseren van de verstrekking die ondersteunende technologie biedt, centraal. Evenals het bieden van toegankelijke en objectieve informatie over ondersteunende technologie en het evalueren van de effecten en de kosteneffectiviteit (doelmatigheid) ervan. Momenteel werk ik mee aan twee doelmatigheidsstudies naar hulpmiddelen voor het aan- en uittrekken van therapeutisch elastische kousen (#HASHTEK) en eetrobots (EET-ZE!). Verder doe ik onderzoek naar het optimaliseren van (automatische) beeldbeschrijvingen voor mensen met een visuele beperking (Experience Matters) en een systematic review naar (kosten)effectiviteit van hulpmiddelen voor het toiletgebruik.
Contactgegevens: [email protected]
Karin Slegers, docent-onderzoeker
Wat is je functie bij het lectoraat/Zuyd Hogeschool?
Sinds 2021 werk ik als senior-onderzoeker bij het lectoraat Ondersteunende Technologie in de Zorg.
Welke andere functies bekleed je?
Naast mijn rol als onderzoeker in het lectoraat ben ik als docent verbonden aan de Master Gezondheidsinnovatie. Daar geef ik het vak Innovatievraagstuk en begeleid ik studenten tijdens hun afstudeeronderzoek. Verder ben ik betrokken bij het Expertisecentrum Innovatieve Zorg en Technologie (EIZT) van Zuyd Hogeschool, waar ik me bezighoud met ontwikkelingen op het gebied van nieuwe technologieën, en dan met name met toepassingen voor zorg en welzijn.
Wat is/zijn je expertise-gebied(en)?
Als cognitief psycholoog en design-onderzoeker ben ik vooral geïnteresseerd in de relatie tussen mens en technologie en de rol die technologie speelt in ons leven. Zo ging mijn proefschrift over de vraag of het leren gebruiken van computers gezonde ouderen kan helpen om langer (mentaal) fit te blijven. Mijn huidige onderzoek gaat vooral over het betrekken van eindgebruikers in het ontwerpproces van nieuwe zorgtechnologie.
Bij welke onderzoeken/projecten ben je betrokken?
Mijn onderzoek gaat over nieuwe technologische toepassingen in de zorg, en dan met name over het mensgerichte ontwerpen van technologie: hoe kunnen we producten zo ontwerpen dat ze een zinvolle meerwaarde vormen voor mens en maatschappij? Concreet werk ik momenteel aan projecten over het 3D-printen van hulpmiddelen voor mensen met een beperking, de inzet van ‘mixed reality’ voor zelfstandig oefenen door mensen die moeten revalideren na een beroerte, en beeldbeschrijvingen voor mensen met een visuele beperking.
Contactgegevens: [email protected]
LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/karinslegers/Jacqueline Bruinsma-Muller, ondersteunend
Wat is je functie bij het lectoraat/Zuyd Hogeschool?
Ik ben sinds september 2024 werkzaam bij het lectoraat Ondersteunende Technologie in de Zorg. Als managementassistente ondersteun ik de lector en vervul ik een rol als sleutelfiguur tussen onderzoekers en lectoren, ondersteunende diensten van Zuyd en externe partners die deelnemen aan de projecten. Daarnaast ondersteun ik het management van het Expertisecentrum voor Innovatieve Zorg en Technologie (EIZT) in de breedste zin van het woord. Verder ben ik betrokken bij de voorbereidingen voor de Technology Experience Day (TED.
Contactgegevens: [email protected]
LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/jacqueline-bruinsma-muller-54565415/
Bea Diederen-van Weersch, ondersteunend
Wat is je functie bij het lectoraat/Zuyd Hogeschool?
Sinds september 2009 werk ik voor het lectoraat Ondersteunende Techniek in de Zorg. Als beleidsondersteunend medewerker houd ik me voornamelijk bezig met de financiële, administratieve en personele zaken van de onderzoeksprojecten. Daarnaast vervul ik een rol als sleutelfiguur tussen onderzoekers en lectoren, ondersteunende diensten van Zuyd en externe partners die deelnemen aan de projecten. Als spin in het web probeer ik alles in goede banen te leiden.
Contactgegevens: [email protected]
LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/bea-diederen/Jos Wetzels, ondersteunend
Wat is je functie bij het lectoraat/Zuyd Hogeschool?
Ik ben werkzaam als ervaringsdeskundige en inzetbaar als projectleider. Bij afstudeerprojecten fungeer ik als ‘proefkonijn’. En ik geef gastcolleges bij een aantal opleidingen, zoals ergotherapie en facility management.
Wat is/zijn je expertise-gebied(en)?
Voorheen werkte ik op de afdeling ‘Research & Ontwikkeling van medische innovaties’ in de wereld van farmaceutische en medische hulpmiddelen. Daarbij heb ik onder andere ervaring opgedaan met wet- en regelgeving op het gebied van onderzoek. Deze ervaring, aangevuld met mijn ervaring met het aansturen van onderzoeksmedewerkers, gebruik ik nu in projecten met studenten van Zuyd Hogeschool.
Bij welke onderzoeken/projecten ben je betrokken?
Zuyd Hogeschool heeft een samenwerking met Adelante Zorggroep. Samen hebben we het Revalidatie Innovatie Lab (RIL) opgericht. Ik mag meedenken met de mogelijkheden die hieruit voortvloeien en ben betrokken bij RIL-bijeenkomsten.
Daarnaast help ik bij projecten van Multidisciplinair Zorg Innovatie Centrum (M-ZIC), ook een samenwerking van Adelante Zorggroep en Zuyd Hogeschool.
Bij Zuyd Hogeschool ben ik betrokken bij de minor Design Thinking, projecten met 3D printen en Virtual Reality. Ook help ik met het organiseren van workshops bij facility management over de toegankelijkheid van openbare gebouwen. Werken met studenten geeft mij veel energie. Ik betrek ze dan ook graag bij projecten en stimuleer ze om steeds hun eerlijke mening te geven.Contactgegevens: [email protected]
LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/jos-wetzels-aa94b97/ -
Projecten
Actuele projecten
- Academische Werkplaats Hulpmiddelen Zelfredzaamheid - Hoofdproject | Ramon Daniëls | lees meer
- Crosscare 2.0 | Karin Slegers| lees meer
- Deelproject 1 (AWHZ): inventarisatie behoeften en knelpunten van hulpmiddelengebruikers | Monique Lexis | lees meer
- Deelproject 2 (AWHZ): functioneel advies | Edith Hagedoren | lees meer
- Deelproject 3 (AWHZ): toilethulpmiddelen | Jeanne Heijkers | lees meer
- EET-ZE! Economische evaluatie van technologie voor zelfstandig eten | Uta Roentgen | lees meer
- Experience matters | Karin Slegers | lees meer
- Fellowship Goed Gebruik Hulpmiddelenzorg Thuis | Loek van der Heide | lees meer
- #HASHTEK | Edith Hagedoren | lees meer
- HuPHub 3D (+ Hulpmiddelen Printen Hub) | Monique Lexis, Karin Slegers | lees meer
- Implementatie Nacht & Rust slaapprotocol | Monique Lexis |lees meer
- OTHER | Jeanne Heijkers | lees meer
- Ruimte voor Adoptie | Ramon Daniëls | lees meer
- Systematic review toilethulpmiddelen | Uta Roentgen | lees meer
- Vervolgproject WOLK | Ramon Daniëls | lees meer
- ZIVRA | Karin Slegers | lees meer
Afgeronde projecten
- OMARM - optimalisering verstrekkingsproces hulpmiddelen arm-hand functie | lees meer
- Bevorderen van innovaties rondom revalidatietechnologie | I2-Cort | lees meer
- Crosscare | lees meer
- EIZT Living Lab Kinderen | lees meer
- Ergotherapie en 3D printen | lees meer
- Exoskelet | lees meer
- Hoop een Huis geven | lees meer
- Hybride virtueel onderwijs | lees meer
- KASPAR komt in actie | lees meer
- Langer Thuis Eygelshoven Kerkrade | lees meer
- Mentality - Dementievriendelijke gemeenschappen | lees meer
- PsyMate voor personen met een visuele beperking | lees meer
- Qwiek.up ADL | lees meer
- Smart Glass | lees meer
-
Sociale robotica bij mensen met verstandelijke beperking | lees meer
-
Sociale Robots in de VG sector | lees meer
- Startimpuls Academische Werkplaats Hulpmiddelen | lees meer
- Technology in Healthcare Education | lees meer
- Teledoc | lees meer
- Telerevalidatie bij Sevagram | lees meer
- Vergroten van welzijn met virtuele omgevingen | lees meer
- VR arm/handrevalidatie | lees meer
- Wolk: Een pilot naar de meerwaarde van de WOLK airbag bij thuiswonende ouderen | lees meer
-
Onderwijs en scholing
Onderwijs
Het lectoraat levert een zichtbare bijdrage aan het onderwijs. In de verschillende projecten worden kennis, diensten en producten ontwikkeld. Deze worden via colleges, minoren en afstudeeropdrachten met studenten gedeeld en dragen bij aan curricula en uitdagende leeromgevingen zoals Communities of Practice en Living Labs.
Onze onderzoekers zijn met name betrokken bij het onderwijs van de bacheloropleidingen Ergotherapie, Fysiotherapie, Engineering en Communication and Multimedia Design. Daarnaast hebben diverse onderzoekers een essentiële rol binnen de Master Advanced Nursing Practice en de Master Gezondheidsinnovatie. Verder is het lectoraat kartrekker van de minor Designing future care, technology aided: innovator.
Bij onze onderwijs- en onderzoeksactiviteiten betrekken we ook studenten uit het MBO en universitaire studenten.
Een voorbeeld hiervan is de samenwerking tussen Zuyd en Adelante waarover dit artikel enkele jaren geleden in Dagblad de Limburger verscheen.Scholing
Vanuit het #HASHTEK-project is een cursus ontwikkeld over het adviseren van hulpmiddelen voor het aan- en uittrekken van therapeutische elastische kousen (TEK).
Deze cursus is bedoeld voor zorgprofessionals zoals compressietherapeuten, ergotherapeuten, huidtherapeuten, oedeemfysiotherapeuten, verpleegkundigen en verzorgenden die patiënten ondersteunen bij het gebruik van Therapeutische Elastische Kousen (TEK).
Deze cursus richt zich op het verbeteren van adviesvaardigheden rondom hulpmiddelen, zodat zorgprofessionals beter kunnen inspelen op de specifieke behoeften en beperkingen van hun patiënten.
Meer informatie lees je op:
Adviseren van hulpmiddelen voor het aan- en uittrekken van steunkousen – Zuyd Professional -
Nieuwsbrief
Het lectoraat publiceert met enige regelmaat nieuwsbrieven. In ons archief vindt u alle nieuwsbrieven.
-
Publicaties en kennisproducten
Wetenschappelijke publicaties
- Slegers, K., Delien, T., Bettelli, V., Lexis, M., Saey, T., Banes, D., & Daniëls, R. (2023). Designing and manufacturing custom-made 3D printed assistive devices: A comparison of three workflows. Technology and Disability, (35(3), 171-182.
https://content.iospress.com/articles/technology-and-disability/tad221511 - de Jong, I. J., Lexis, M. A., Slegers, K., & Tuijthof, G. J. (2023). Medical device regulation: requirements for occupational therapists in The Netherlands who prescribe and manufacture custom-made devices. Disability and Rehabilitation: Assistive Technology, 1-9.
- Klunder, S., Smit, B., Slegers, K., Saab, N., Mainhard, T., Admiraa, W. & Nahon, A. (2024). Meedoen op afstand in een hybride klas, interactie met leerlingen met een chronische aandoening. Paper gepresenteerd op Onderwijs Research Dagen (ORD) 2024: Onderwijs van waarden. Tilburg, Nederland.
https://ord2024.nl/workshops/meedoen-op-afstand-in-een-hybride-klas-interactie-met-leerlingen-met-een-chronische-aandoening-3-3/ - Monique Lexis, Martijn Steijns, Michael Breemen, Bianca Miltenburg, Henny Raadschelders and Ramon Daniels (2024). Experiences of care professionals and effects of application of sleeping protocol Night&Rest in psychogeriatric residential care: A pilot study
- Steijns M, Lexis M, Daniels R, Breemen M, Miltenburg B, Raadschelders H. Sleeping well in psychogeriatric residential care by application of the sleeping protocol Night&Rest. Journal of Sleep Research Volume 33: Abstracts for the 27th Congress of the European Sleep Research Society, 24 – 27 September 2024, Seville, Spain.
- Roentgen, Uta, Lexis, Monique, Roost, Frank, Daniëls, Ramon. Experiences of using an exoskeleton by care professionals in elderly care: A descriptive qualitative study. Technology and Disability. DOI: 10.3233/TAD-240002
- Girouard, A., Joshi, A., Kang, J., MacDonald, C. M., St-Cyr, O., Slegers, K., ... & Saltiveri, T. G. (Eds.). (2023). Teaching and learning human-computer interaction (HCI): Current and emerging practices (Vol. 16648714). Frontiers Media SA.
- Krieger B, Piškur B, Beurskens AJHM, Moser, A. (2022) Parent’s perceptions: Environments and contextual strategies of parents to support the participation of children and adolescents with autism spectrum disorder - a descriptive population-based study from Switzerland. Journal of Autism and Developmental Disorders, 20, 1-23. doi: 10.1007/s10803-022-05826-2.
- Kruithof, N., Bloemen-van Gurp, E.J., Spierts, N.A.P., Hagedoren-Meuwissen, E.A.V., Bemelen, J., Spreeuwenberg, M.D. (2023). Patient-accessible electronic health records: a qualitative study from the perspective of potential users in the Netherlands. Int. J. Electronic Healthcare, Vol. 13, No.2, 2023.
- Slegers, K., Delien, T., Bettelli, V., Lexis, M., Saey, T., Banes, D., & Daniëls, R. (2023). Designing and manufacturing custom-made 3D printed assistive devices: A comparison of three workflows. Technology and Disability, (Preprint), 1-12. DOI: 10.3233/TAD-221511.
- Slegers, K., Krieg, A. M., & Lexis, M. A. (2022). Acceptance of 3D Printing by Occupational Therapists: An Exploratory Survey Study. Occupational Therapy International, 2022.
- Lexis M, Slegers K, Hagedoren E, van der Heide L, Jansens R, Daniels R., Experiences, needs, opportunities and challenges of integrating 3D printing technology in rehabilitation. World Federation of Occupational Therapy conference, Paris, August 29th 2022.
- Marjolein Thijssen, Ramon Daniels , Monique Lexis, Rianne Jansens, José Peeters, Neil Chadborn, Maria W G Nijhuis-van der Sanden, Wietske Kuijer-Siebelink, Maud Graff . How do community based dementia friendly initiatives work for people with dementia and their caregivers, and why? A rapid realist review - PubMed (nih.gov) Int J Geriatr Psychiatry, 2022 Feb;37(2):10.1002/gps.5662. doi: 10.1002/gps.5662. Epub 2021 Dec 6.
- Thijssen, M.; Kuijer-Siebelink, W.; Lexis, M.; Nijhuis-van der Sanden, R.; Daniels, R.; Graff, M. What matters in development and sustainment of community dementia friendly initiatives and why? A realist multiple case study - PubMed (nih.gov). BMC Public Health 2023, 23, 296.
- Marjolein Thijssen, Maud J L Graff, Monique A S Lexis, Maria W G Nijhuis-van der Sanden, Kate Radford, Pip A Logan, Ramon Daniels, Wietske Kuijer-Siebelink. Collaboration for Developing and Sustaining Community Dementia-Friendly Initiatives: A Realist Evaluation - PubMed (nih.gov) Int J Environ Res Public Health. 2023 Feb 23;20(5):4006. Doi: 10.3390/ijerph20054006.
Vakpublicaties
- van der Heide, L., Hagedoren, E., Roentgen, U., Creemers, H., van den Elzen, Y., Schennink, R., de Groot, N., Stuijt, S., Sakkers, A., Daniels, R. Optimalisatie van het verstrekkingsproces van armondersteuningen en robotarmen. Nederlands Tijdschrift voor Revalidatiegeneeskunde. Optimalisatie van het verstrekkingsproces van armondersteuningen en robotarmen – Revalidatie.nl
- Heuvel van den, R., Teunissen, W., Braun, S., de Bruin, M., Piškur, B.m Daniëls, R. Hoger onderwijs en living labs – Collectief leren en innoveren. Onderwijs van Onderzoek. Jaargang 51 nummer 2, oktober 2022.
- Lexis, M., Slegers, K., van der Heide, L., Hagedoren, E., Schendzielortz, T., Claessen, G., Jongen, R., van Hooy, T., & Daniëls, R. Ondersteuning dagelijkse activiteiten van cliënten in de revalidatie 3D-geprinte hulpmiddelen op maat. Ergotherapie Magazine, Nummer 2, pp. 33, 2023.
- https://regieorgaan-sia.nl/praktijkgericht-onderzoek/uitgelichte-projecten/verbindend-actie-onderzoek-maakt-het-verschil-voor-revalidatiepati%C3%ABnten/ (23 april 2023)
- Krijgt de 3D-printer een vaste plek in revalidatiecentra? Dit onderzoek draagt daaraan bij – Revalidatie.nl
- Slegers, K., Delien, T., Bettelli, V., Lexis, M., Saey, T., Banes, D., & Daniëls, R. (2023). Designing and manufacturing custom-made 3D printed assistive devices: A comparison of three workflows. Technology and Disability, (35(3), 171-182.
Lectoraat Ondersteunende Technologie in de Zorg
Locatie Zorgacademie Parkstad
Henri Dunantstraat 2
6419 PB Heerlen